Svar: 4 mdr. og muligvis skæv ryg
2. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære tvillingemor
Jeg kender ikke til førstnævnte test med at holde barnet med hovedet nedad, så her kan jeg ikke hjælpe dig.
Med hensyn til symetriske ballefurer og furer ved knæhaser, så er det noget man altid tjekker i Danmark på nyfødte børn. Det kan give et hint om, hvorvidt barnet er lidt skæv i ryggen, eller har tendens til 'hofteklik' altså hvor lårbenet kan dreje ud af hofteskålen. Børn med hofteklik bliver lagt i en skinne, som fastholder ben og hofte i en fast position.
Det er ikke alle furer som skal være symetriske. Små børn har ofte mange furer, de fleste har jo lidt deller; men det store furer skal være symetriske. Det betyder at når du lægger din dreng på maven og samler og strækker hans ben så skal de store furer ved ballerne og ved knæene være symetriske.
Nogle af os bliver jo født med en lille forskel i længden af hvert ben og det skal være meget udtalt før at man gør noget ved det. Har man mistanke om at det ene ben er udtalt længere end det andet, vil man oftest lade barnet blive set af en fysiourg/reumatolog og evt lade barnets hofte blive røntgen undersøgt, men det er sjældent nødvendigt.
Når barnet bliver født vil børnelægen som undersøger barnet, lægge barnet på ryggen og så dreje benene udad, simpelthen for at se og høre 'klik' som tegn på at hoften glider. Her kommer man så en skinne på med det samme. Det er svært at gøre dette som privatperson og jeg vil ikke råde jer til at forsøge.
Derimod kan du ligge din søn på maven og så se om du kan bukke hans ben sammen, så hans fodsåler rammer hinanden, imens han ligger på maven. Kan han dette, så er der sandsynligvis ingen problemer i hoften, men kan han f.eks. kun få det ene ben og og ikke det andet, så kan det være tegn på 'hofteklik'.
Gør det til en vane at du altid ligger drengene på maven, når du lægger dem fra dig på et tæppe på gulvet eller lignende. Lad dem ligge så meget de vil. Hvis de protesterer, så læge et spejl under dem, så der er noget interessant at kigge på og lad dem få øje på sig selv. Det kan også hjælpe nogle gange at lægge en ammepude eller rulle en stofble sammen og lægge den under brystkassen, så de bliver løftet en lille smule op.
I må gerne lave en øvelse med at de selv skal trække sig op i hænderne, når I holder dem. I skal dog ikke gøre dette flere gange om dagen, men lad det være en øvelse sammen med at I hjælper dem med at trille fra mave til ryg.
I skal endnu ikke lade dem sidde selv. Hvis det er kortvarrigt kan de omkring 6 mdr´s alderen sidde lidt i en høj stol, imens de får mad. Ofte plejer det at være sådan at barnet så ryger lidt fremover efter måske ti minutter og det er et tegn på at kræfterne er brugt op og barnet skal tages ud af stolen igen og ned på gulvet.
Umiddelbart synes jeg ikke at du skal tage drengene til kiropraktor. I stedet vil jeg foreslå at du får en læge til at se på drengene og derudfra vurdere, hvad der vil være mest hensigtsmæssigt. Umiddelbart tror jeg måske en fysioterapeut som er uddannet til at tage sig af børn, ville være en bedre idé. En fysioterapeut vil også kunne give jer nogle øvelser, som vil virke styrkende.
Håber dette gav lidt idéer. Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske