Svar: 1 lur eller 2 + nattesøvn?
1. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Leas mor
De fleste børn vil mellem 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og nogle børn vil være parate til det lidt før - præcis som Lea.
Du har fuldstændig ret i at det kan være fornuftigt at ændre på lurene om dagen og skære ned til kun en lur, hvis barnet begynder at sove den sidste lur så sent på dagen, at den påvirker nattesøvnen. Hvordan man skal gøre det, afhænger helt af det enkelte barn. Man kan sagtens som hos jer, skære ned til en lur dagligt og det fungerer fint - man kan også vælge at afkorte formiddagsluren, så barnet kun sover 45 minutter mod så også at kunne sove middagslur kl. 13.30 ...
Det lyder hos jer som om at det fungerer fint med kun en lur dagligt og den rytme må du gerne bibeholde. Det kræver altid lige lidt tilvænning, når man skifter rytme, - det gælder både når man går fra 3 til 2 lure, fra 2 lure til kun 1 lur og når man på et tidspunkt skal til at springe middagsluren helt over. Det tager lidt tid at komme ind i den nye rytme.
At jeres datter lige nu er meget urolig, lyder umiddelbart som om den udvikling hun lige nu gå igennem. Hun lyder til at øve sig meget motorisk, rejser sig ved tingene, øver sig i at sætte sig igen, øver sig måske i at gå lidt rundt osv. og derfor har hun naturligt svært ved at finde fysisk ro, når hun skal sove. Dertil kommer at hun også har en mental uro, hun oplever mere og får flere stimuli og har derfor også flere drømme - alt hvad hun oplever skal jo bearbejdes i drømme. Hun har altså lige nu en stor motorisk og mental uro, som gør at hun naturligt sover uroligt.
Derudover tænker jeg, at I skal ændre på hendes måde at falde i søvn på. Det lyder ud fra dig brev som om at hun falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til egen seng og det betyder, når hun så vågner op i løbet af natten, så oplever hun at ligge et andet sted, end hun er faldet i søvn, hun oplever at være væk fra jeres favn og derfor falder hun først til ro, når I atter tager hende op, sidder med hende, vugger hende osv.
Derfor er det vigtigt at I nu arbejder på at lære hende at sove der, hvor I gerne vil have hun sover hele natten. Hun skal gøres tryg ved sin seng og hun skal vide, at det er der hun falder i søvn, så hun ikke bliver forvirret, når hun i løbet af natten vågner op og skal videre i søvnen igen.
Jeg kan ud af din plan se, at jeres datter får flaske om aftenen inden hun skal sove og det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med sin flaske. I kan starte med at give hende flasken i stuen, siddende i jeres favn og derefter (imens hun stadig ikke sover helt) kan I så gå på værelset og putte hende til natten. Hun skal registrere hvor I lægger hende, hun skal være vågen nok til at opdage at hun puttes i sin seng og føle sig tryg ved dette - kun derved kan I opleve at hun fortsat kan sove videre.
Lige nu bliver hun ulykkelig, føler sig utryg når hun pludselig vågner og oplever at hun er et andet sted end hun faldt i søvn og det er naturligvis ikke rart for hende. Derfor vågner hun og græder med det samme hun fornemmer at I går fra hende, der hvor hun skal til at falde i søvn og lige registrere at alt er okay ... det er det så bare ikke ...
Det lyder som om at jeres datter har lært at falde i søvn i din favn og tæt op af dig, derfor vil hun naturligt ikke kunne sove uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen. Det svarer lidt til at du var faldet i søvn ved siden af din mand og hvis du så i løbet af natten oplevede at han var væk, så ville du sandsynligvis heller ikke kunne sove videre, men ville vågne op og søge efter ham, finde ud af hvor han var blevet af og først kunne falde til ro og sove videre, når du havde fundet ham ...
Så jeres udfordring er altså at putte hende i egen seng og hjælpe hende til fysisk og mental ro der, lære at falde i søvn i sin seng, trygt og roligt og når hun kan dette, så vil hun højst sandsynligt og blive bedre til at sove igennem om natten :o)
Og tilsidst vil jeg lige nævne, at i forhold til søvnbehov, så lyder det som om at jeres datter bliver dækket ind. Hun sover ikke meget, men acceptabelt. Gennemsnitligt vil de fleste børn omkring 1 års alderen sove ca 13½ time i døgnet, det vil ofte være en nattesøvn på ca 11½ timer og en middagslur på et par timer. Jeres datter sover lidt mindre end dette, men det er okay - hun lyder jo til at trives og have det meget godt :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske