Svar: At falde i søvn - 11 mdr.
1. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Mie
Det lyder ikke som om at det at falde i søvn i jeres favn, ødelægger den øvrige nattensøvn - det er rigtig godt, det ser man nemlig tit. Så hos jer lyder det som om at det handler meget om tryghed og nærhed, følelsen af at I er der, at hun ikke er alene.
Jeg tænker derfor om I har mulighed for at sidde hos hende, altså sidde sammen med hende, hvor hun ikke holdes i jeres favn, men er ved siden af jer og samtidig hvor I kan holde hende i hånden, nusse hendes fødder, kærtegne hende blidt osv. så hun stadig får jeres nærhed - men på en anden måde, fordi hun ligger ved siden af jer i stedet for at ligge i jeres favn.
Jeg går ud fra at hun ligger i tremmeseng og det er helt relevant for hendes alder at ligge i en sådan. Har I mulighed for at kunne give hende fysisk kontakt gennem tremmerne eller har I mulighed for at fjerne den ene side af tremmesengen, når I putter hende? Hvis hendes seng står i soveværelset og kunne stilles op af jeres seng, så kunne det være en mulighed netop at fjerne tremmerne på den ene side. På den måde kunne I være i jeres seng og hun i sin egen seng - og I kunne stadig ligge med jeres hænder hos hende, berolige og betrygge.
Hvis sengen står på hendes eget værelse, så må I overveje, hvordan I kan komme til at give hende fysisk tryghed og nærhed på en anden måde, når hun skal sove.
Prøv i første omgang at være i nærheden, berolige, betrygge, forsøg at kærtegne hende, holde i hånd osv. Stille og roligt kan I så være der, sidde hos hende, tale lidt med hende, synge en sang osv. Rejser hun sig ved tremmerne, så sig til hende at hun skal lægge sig ned igen - igen kys hende, vær der for hende, og få hende selv til at lægge sig ned, blive puttet osv. vel vidende at I er der, sidder hos hende, det er okay, hun kan roligt lægge sig til at sove nu.
Er hun fuldstændig ulykkelig over at være på den ene side af tremmerne og I på den anden, så kan man nogle gange lægge madrassen på gulvet. Så kan man sidde ved siden af hende, lære hende at sove på denne måde, gøre hende tryg i etaper. Når hun så er tryg ved dette, så flyttes hun op i sengen igen og man sidder så igen ved siden af hende, taler med hende osv. præcis som man plejer, hvorefter hun så føler sig mere tryg.
Når I så til et punkt, hvor jeres tilstedeværelse forvirrer hende, hvor hun ikke kan finde ro, tror I skal lege, at der er tid til underholdning osv. så kan I begynde at gå frem og tilbage. Men lige nu lyder det som om at I skal finde en løsning, hvor I er der for hende, giver hende trygheden, roen, nærheden, men samtidig lærer hende at modtage dette lidt på afstand - altså uden at være direkte i favn.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, forsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske