Brev:
Putning - 8 mdr.
1. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Putning - 8 mdr.
Kære Helen.
Vi har et tilbagevendende problem, hver aften vores pige skal lægges i seng: Hun vil simpelthen ikke sove!
Hun viser alle træthedstegn - vi har stille putteritual med nattøj og flaske og så siger vi godnat og hun lægges i sin seng, i vores soveværelse. Hun bruger sut og ligger uden dyne (den får hun på når hun sover, da hun ellers ligger og kæmper med den).
Pludselig virker hun så helt frisk og klar til leg. Rejser sig op og stå i sengen eller kravler rundt. Forlader vi rummet, skriger hun voldsomt og stopper først når vi kommer retur, får lagt hende ned og holder på hende/ holder hende i hånden og siger "shhh".
Tilsidst bliver man desperat og bliver ved hende, og rører ved hende med begge hænder, til hun falder i søvn, for dette kan sagtens stå på i flere timer.
Tidligere har vi haft held med svøb og har simpelthen holdt hende fast i sengen vha. dynen, men det er bare slet ikke holdbart.
Vi har de seneste par dage ladet hende falde i søvn i vores favn med flasken, og har derefter lagt hende i seng. Det er et skråplan, som har virket et par dage, men nok heller ikke holder på sigt.
På trods af dette, sover hun nu til kl. 6 om morgenen, uden at vågne i løbet af natten - jubi!
I løbet af dagen sover hun 2 lure. De kan vare alt mellem ½ time - 1½ hver. Ind i mellem har hun behov for powernap oveni- så får hun det.
Hver dag er dog ikke ens, så jeg kan ikke gøre det mere specifikt.
Hun sover bedst i barnevognen, eller vores seng eller hvad vi nu finder på - hun bruger ikke sin egen seng til lure i løbet af dagen.
Det er ikke min opfattelse at det har noget med mad, mave eller andet at gøre, heller ikke seperationsangst synes hun at været plaget særligt af.
Iht. vores tidligere breve om sygdom a.o. har vi dog haft det rigtig godt i 1 mdr., alle sammen. Vores datter får ikke længere mælkeprodukter og er blevet meget mere rolig efter dette- en provokation må vise om det virkelig er mælkeallergi. Og mor er også ved at være på ret køl :-)
Vi har læst om div. "soveteorier" og er klar på at prøve noget af.
Har du en god idé?