Svar: Ændret sovemønster - mere mad?
2. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Frederiks mor
Hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting og ikke kun af barnets alder. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Du fortæller at du ammer fuldt ud og at I begge trives med amning. Det lyder ikke som om at du mangler mælk og du vil gerne vente lidt med at introducere skemad - det lyder rigtig fint. Det lyder dog også sandsynligt at din dreng skal til at have lidt mere mælk og derfor vil jeg anbefale dig at du forsøger at køre en ammerytme lidt ligesom du havde i starten.
Prøv at lægge ham til brystet, når han vågner af en lur. Han vil ofte være sulten/tørstig efter at have sovet og vil tage godt fra der. Lad ham spise effektivt og længe på det ene bryst og skift ham derefter, leg med ham, pludre med ham, lav bevægelege osv. og inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham modsatte bryst. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og du får samtidig fyldt lidt ekstra mælk i ham løbende hele dagen igennem.
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover kortere lure end de tidligere har gjort. Din dreng er så gammel nu at han interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at han ikke sove så længe af gangen og det er helt normalt at børn i denne alder derfor sover 3-4 små lure i løbet af dagen.
Helt små børn skifter søvnfase mellem 30-60 minutter - med den alder din dreng har nu vil det være helt relevant at indføre faste putteritualer, en fast måde at putte på, så det stille og roligt bliver genkendeligt og vil gøre at han begynder at forbinde visse ting med at skulle sove. Det er således rigtig godt at du forsøger at putte ham til formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og søger at gøre det efter samme principper og rutiner dagen igennem.
Det vil også være helt fint, at du til en af lurene triller ham en tur, så du er sikker på at han får en rytme, hvor i hvert fald f.eks. middagsluren er en lidt længere lur. Så tænk i 3 lure dagligt, masser af aktivitet i vågne perioder, amning når han vågner og igen inden han skal sove og se om ikke det i løbet af nogle dage vil give effekt og mere ro :o)
Du skriver "skal jeg tænke i mere mad/supplering med en flaske allerede nu?" og her tænker jeg at hvis du er glad for at amme og amningen fungerer godt, så er der i princippet ikke grund til at introducere en flaske. Du kan fint sikre din drengs mælkebehov ved at amme ham og han behøver ikke få flaske.
Nogle kvinder har det dog rigtig godt med at give flaske og synes det er dejligt at far så kan begynde at tage mere over, at barnet kan passes af andre osv. og det er naturligvis helt fint, dog skal man vide, at jo mere flaske man giver, jo mindre mælk producerer man og jo større risiko er der for at barnet begynder at foretrække flasken.
Så hvad du skal, afhænger helt af hvordan du, din mand og din dreng har det bedst - hvad har I lyst til, hvordan synes I det skal være :o)
Hvis du vælger at give flaske, kan du naturligvis supplere med en flaske om aftenen i håb om at det vil give mere rolige nætter. Hvis du vælger amning, så vil det være godt at øge mælkeindtaget dagen igennem, så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten og hvis dette så viser sig ikke at være nok, så kan du begynde med lidt skemad.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske