Svar: Sove på eget værelse - 4 mdr.
2. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Det er især de første 6 måneder at risikoen for vuggedød er størst og undersøgelser viser, at det at barnet sover i samme værelse som forældrene, er med til at holde barnets vejrtrækning igang ... derfor anbefaler mange sundhedsplejersker (heriblandt jeg selv), at man først lægger barnet på eget værelse omkring 6 måneders alderen.
Der er dog også forældre som gør det før og det kan også være helt okay. Nogle gange forstyrrer man jo hinanden så meget, at alle parter faktisk sover bedst, hver for sig.
Du er derfor nødt til at gøre det, du finder bedst i jeres situation. Vælger du at lade din dreng sove på værelset alene, så skal du dog sikre dig at han ikke får det for varmt og at du kan høre ham og reagere, hvis og når han græder og har brug for din hjælp.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske