Brev:
Tre-årig og i trodsalderen
2. maj 2004
Alder:
3 år, 1 mdr.
Tre-årig og i trodsalderen
Hej Helen
Jeg har en pige på lidt over tre år, som jeg er alene med. Mit problem er at når og hvis hun i en given situation bliver "hysterisk", typisk når hun er overtræt, at jeg måske er med til at forværre situationen, fordi jeg bliver meget hård og kontant.
Et eksempel fra idag er, at vi har været på besøg hos mormor, hvor hun har leget med naboens børn hele eftermiddagen. Efter aftensmaden skal min mor køre os hjem, men min datter vil ikke have tøj på eller med hjem. Jeg prøver en gang at give hende det på, men opgiver og ligger alle tingene ud i bilen. Derefter tager jeg hende og løfter hende ud i bilen med en fleece omkring sig, og så starter balladen. For nu vil pigen jo pludselig gerne have sit tøj på. Jeg siger at det kan ikke lade sig gøre, og forklarer at det ligger bagi etc.
Herfra eskalerer det; hun begynder at græde, jeg forsøger sige hun skal slutte; det går over i hysterisk (og træt) skrig, og jeg ender med at true med at smide sutten ud, hvis hun ikke holder op. Efter ca 10 min, hvor min mor også lige har blandet sig.....stilner gråden lidt af, og jeg ender med at tage hende over til mig, men hun giver ikke op med hensyn til at hun vil have sit tøj på.
Da vi når hjem bliver hun tilbudt at få nattøj på, men takker nej, og jeg ender med at forsøge at undskylde og trøste hende, hvorefter hun falder i søvn næsten med det samme.
Jeg har det vildt dårlidt, fordi jeg føler jeg har været urimelig og hård, og endnu mere fordi min mor jo påpeger at hun altid synes det er sådan, og at jeg er for hård ved hende, hvilket jo ikke gør bedre.
Jeg håber du udfra mit forholdsvis korte oprids af sagen kan give mig et råd til, hvordan jeg kan tacle situationen bedre næste gang, både for hendes og min skyld.
Med venlig hilsen
Louise