Svar: Ingen søvn om dagen - 2 mdr.
2. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Mon ikke din dreng er ved at være så stor rent fysisk, at han har behov for at få sin mælkemængde sat op og derfor skal have lidt mere mælk i løbet af dagen. I stedet for at give ham 5 flasker skulle du måske prøve med 7 lidt mindre flasker.
Derudover tænker jeg at du skal regne med at han nu har behov for at få 3 lure dagligt og en plan kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3 lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske
Nogle børn slår også sen aften og midt nat sammen og spiser således en flaske inden putning kl. ca 20 igen mellem 23-02 og så igen tidlig morgen kl. 06-07 ... Her må du forsøge dig lidt frem.
Du skal regne med at han har behov for at få ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Hvad vejer han nu? At give ham ca 130ml 6 gange i døgnet svarer til at han vejer måske 4600g - men han er jo 2 måneder nu og vejer sikkert mere end dette .. jeg tænker derfor at han skal have mere mælk end I giver ham.
Så mit råd er altså at du tilbyder ham en flaske ekstra i løbet af dagen, når han tydeligt ikke vil overgive sig til søvnen, så lyder det hos jer som om at han er sulten ... Så selvom han har fået en flaske da han kom op fra lur og du tænker, at han ikkehar behov for flaske igen inden han puttes - så prøv at give ham en lille flaske ekstra at sove på.
Det samme ville man gøre, hvis man ammede og han bør på den måde få lov til at regulere sit behov for mælk selv.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske