Svar: Skemad, stædighed mv
3. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en rigtig god idé at servere mere mad i stykker, mad som hun selv kan sidde med i hånden, og også servere små mellemmåltider - simpelthen fordi lidt og tit er bedre end få og store portioner. Det vil også give dig lidt ro, at vide at hun får maden tilbudt hyppigt, så spiser hun ikke så meget til det ene måltid, så glider der forhåbentlig lidt ned til næste og på den måde, når hun alligevel op på lidt i løbet af en dag.
Du har ret i at det fortsat vil være en god idé at supplere med lidt grød og mos, så hun ikke er sulten. Modsat, så er det i forhold til hendes alder meget naturligt at knibe munden sammen, skubbe skeen væk og dreje hovedet og det sætter ofte en masse reaktion igang hos os forældre. Jeres datter bliver mere og mere bevidst og hun fornemmer meget tydeligt at hun kan få en reaktion fra dig, ved at afvise maden. Prøv derfor at tage det stille og roligt, lidt har også ret og hun lyder ikke til at mangle noget :o)
Prøv at give hende mad med gaffel, det er lettere at spise med gaffel fordi maden ikke ryger så let af og det kan appellere til hendes lyst til at prøve lidt selv. Derudover skal hun naturligvis have lov til at spise med fingrene.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt/bær eller frugtmos/bærmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg - makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Kan suppleres med rester fra aftensmaden, kartoffelbåde, kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende. Kan suppleres med grøntsagsmos hvis hun vil, mos kan også bruges som smørbart pålæg. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt/bær, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Det kan f.eks. være ris eller kartofler moset med sovs og små stykker frikadelle ved siden af. I kan give hende retter som lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks, fiskefiletter osv. Hvad I nu får - mad der smager af noget. Vand af kop.
Kan supplere med en frugtgrød med mælk eller en rigtig godnatgrød, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, som drikkes mere eller mindre i søvne.
Jeg ved godt at når man ser denne plan igennem, så lyder det af enormt meget mad - men det er små mængder og valgmuligheder. Det kan godt være at hun kun spiser 4 små stykker bolle og 1/4 banan og så måske gnasker et jordbær i sig og det er okay - det er bedre med lidt og tit. Det er vigtigt at fokusere på hendes lyst til at spise, at det skal være rart og hyggeligt.
Gode boller til børn (og deres forældre :o)) kan være hjemmebagte havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske