Svar: Sovevaner - 8 mdr.
3. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt. Med den alder din datter har, vil det være helt naturligt med både en formiddagslur og en middagslur.
Ofte vil formiddagsluren være den korte lur - her sover barnet måske kun 45 minutter. Middagsluren er så lidt længere, varer måske 1½ time - nogle børn sover lidt mere andre, lidt mindre, det afhænger også af hvor lang en nattesøvn de tager.
Netop fordi der sker så meget udviklingsmæssigt med den alder din datter lige nu går igennem og det faktum at hun skal starte i vuggestue, - vil naturligt gøre hende mere træt og gøre, at hun har ekstra meget behov for sine to lure dagligt. Hun har behov for det afbræk som lurene giver, hun har behov for søvnen, fordi hun derigennem får bearbejdet alle sin oplevelser. Det er derfor efter min mening ekstra vigtigt med de to lure dagligt med den alder hun har nu :o)
I forhold til flaske og nedtrapning af denne, så vil de fleste børn have behov for 3 flasker dagligt i 8 måneders alderen. Det handler både om at stille deres behov for mælk (kalk, jern osv.) men også om at sikre dem væske nok. Først i 9-10 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 2 flasker dagligt (svarende til 400ml) som sikrer deres jernbehov indtil de er 12 måneder gamle, ved siden af disse to flasker, vil barnet have behov for mælk via maden.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske