Svar: Vil ikke sove - 7 mdr.
6. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Anette og Morten
Jeg lille dreng ved endnu ikke at I er der, selvom han ikke kan se jer. Han føler sig forladt når I går fra ham og derfor græder han.
For nogle børn virker det med 'se-til-metoden' som i har forsøgt igennem en måned, men det virker ikke hos jer. Jeres dreng er måske en lille følsom sjæl, som bedst kan falde til ro, når I er i nærheden.
Jeg synes derfor at I skal forsøge at sidde lidt hos ham, stryge ham over håret, synge lidt, vugge ham lidt på hoften når han ligger i sengen eller holde ham lidt i hånden. For nogle børn vil dette medføre at barnet tror det skal underholdes, men for andre børn vil det være trygt at falde til ro på denne måde og de vil lægge sig til at sove næsten med det samme, når bare de ved at mor eller far sidder der.
I skal ikke snakke for meget med ham, men bare være hos ham og så se om ikke det virker.
Måske kan det hjælpe at trække tiden lidt. Det er jo vigtigt at han er træt når I lægger ham, samtidg skal han ikke være overtræt. Prøv dog at trække tiden lidt efter aftensmaden og put han 20-30 minutter senere, vær hos ham og se hvad der sker.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske