Brev:
Ammestop og nattesøvn - 10 mdr.
6. maj 2004
Alder:
10 mdr.
Ammestop og nattesøvn - 10 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Jeg har tidligere læst brevkassen og fået en del fif - tak for det.
Jeg har en søn på snart 10. mdr, som jeg ammer morgen og aften. Jeg er begyndt at arbejde igen for 3 uger siden og det går godt med pasningen. Men jeg har 2 problemer:
1. Han har siden han var 7-8 mdr. vågnet 2-3 gange om natten og skreget (han bruger ikke sut), tidligere kunne han sove igennem uden problemer. Nogle gange kan man nemt få ham til at falde i søvn v. at putte ham, men ofte må man gå med ham på armen i 10-20 min. Han bliver så ammet v. 4-5 tiden, da jeg ikke orker mere. Da min mand tit rejser er jeg alene med ham og derfor er jeg gevaldig træt på arbejdet.
Skyldes opvågningerne seperations angst?
Er det fordi han sover for meget om dagen - i øjeblikket sover han ca. 4 timer dagligt fordelt på 2 lure (måske et spørgsmål om hønen eller ægget).
Eller er det fordi han ikke kan forstå at han kun må ammes tidligt om morgenen - burde jeg bare stoppe m. at amme?
Han spiser 3 gode hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider - så han burde få nok at spise om dagen.
2. Om 1-2 mdr. har jeg tænkt mig at stoppe med at amme (hvis ikke før på grund af natteroderiet). Men da han ikke tager flaske ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre det.
Hvor længe har børn brug for aften/morgen mælken? Skal jeg bare give af kop i stedet for eller kan jeg til den tid helt holde op?
Jeg håber du har nogle gode råd.
Venlig hilsen
Arbejdende-mor