Svar: Ammestop og nattesøvn - 10 mdr.
6. maj 2004
Alder:
10 mdr.
Kære arbejdende mor
For det første tror jeg at din søn opvågninger både skyldes seperationsangst, men også at han nu er begyndt pasning ude. Der sker så mange ting i hverdagen, han får en masse nye stimuli og meget nyt at forholde sig til. Og selv om det går godt, når han er ude, så skal alle de oplevelser han får bearbejdes i løbet af natten.
I øjeblikket har han sandsynligvis behov for de 2x2 timers søvn i løbet af dagen, igen fordi han oplever så meget og derfor bliver træt. Men børns behov for søvn er jo meget forskelligt og det kan godt være at du med tiden kan nedsætte behovet til 1½ time x 2 dgl, det kan også være at du ikke kan. Sålænge han er under et år vil han fortsat have behov for to lure dagligt.
Amningen er det tryggeste han kender. Netop nu, hvor der sker så meget nyt i hans liv, synes jeg derfor at det ville være lidt synd at tage amningen fra ham.
Nogle børn kan fint forholde sig til at de kun bliver ammet morgen og aften, hvor andre børn bliver frustrerede over at de nogle gange får tilbudt brystet og andre gange ikke. Så hvorvidt du skal stoppe med at amme, skal naturligvis hænge sammen med, hvad du fornemmer er din søns behov. Samtidg så vil nogle børn selv begynde at sige fra (ofte i 9-10 mdr´s alderen) hvor andre bare nyder det og gerne bliver ved. Du kan sagten amme ham længe uden problemer.
Det nemmeste er naturligvis hvis mor og barn er enige om at amningen skal stoppe. Hvis han ikke selv siger fra, nu hvor han ikke ammes om dagen mere, så skal du nok forberede dig på at det er dig som skal tage beslutningen, når det passer bedst ind. Lige i øjeblikket er amningen en god måde at sige farvel og at mødes på igen, igen fordi det er tryg og rart for ham.
Mange børn har brug for mælk i form af amning eller flaske i løbet af det første år. Men stopper du amningen er der ikke noget i vejen for at du giver ham en kop mælk morgen og aften i stedet. Vågner han i løbet af natten kan du tilbyde ham lidt vand af en kop.
Du skriver at du ofte går rundt med ham på armen - han er jo efterhånden en stor dreng, så er han ikke tung at gå rundt med? Jeg synes derfor at du skal forsøge at putte ham og indføre et putteritual, hvor du er hos ham, men ikke går rundt med ham. Er han fuldstændig ulykkelig skal du naturligvis tage ham op og trøste ham, men ellers prøver du at stryge ham lidt over håret, holde ham i hånden, tænde for en spilledåse, synge en sang eller lignende. Indfør et bestemt putteritual og gentage det aften efter aften. Det genkendelige give tryghed.
Når du vælger at stoppe amning, så kan han godt have behov for en anden form for trøst. For nogle børn er det en sut, men for andre børn kan det lige så godt være en klud, en bamse eller lignende, som de puttes med.
Om natten tilbyder du vand, hjælper ham med at skifte side og putter ham igen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske