Svar: Mad og søvn?
4. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Gry
Der er ingen tvivl om at din datter lige nu er godt igang med separationsfasen og at hun derfor naturligt er mere tryghedssøgende, virker lidt mere morsyg, end du tidligere har oplevet.
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, begynder de også at udvise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at have siddet på skødet, så begynder barnet at sidde på gulvet og bevæger sig stille og roligt længere væk. Hele tiden kommer hun tilbage, skal lige have et lille kram, lige mærke at du stadig er der, skal lige tankes op, for igen med lidt mod at turde bevæge sig ud i verden. Stille og roligt bliver barnet mere modig og man kan begynde at 'tanke op' på afstand "Mor er lige her skat, kravl du bare videre ..".
Når børn udvikler sig rigtig meget fysisk og mentalt, så har de på den ene side stort behov for fysisk kontakt og nærhed og på den anden side øver de sig i at være mere selvstændige og udforsker verden på egen hånd.
I takt med at barnet begynder at blive mere og mere selvstændig, så kommer der naturligt også flere konflikter i hverdagen, det bliver nødvendigt at sige nej, det bliver nødvendigt at have visse regler. Og det sker desværre ikke uden stor frustration, uden stor protest. Det mærker du lidt af nu, men det vil du mærke mere og mere i takt med at din datter bliver ældre. Det kan være protest mod at skulle spise, protest mod at blive skiftet, protest mod at skulle sove.
Til børn i jeres datters alder, hjælper det ofte at aflede. Du kan måske få hende til at spise lidt mere mad, hvis du samtidig sørger for lidt underholdning ved bordet, laver lidt sjov, gør det hele ekstra hyggeligt. En anden måde at få hende til at spise på, kan være at motivere hende ved at tilbyde større variation af mad og dermed også flere valgmuligheder, overveje sammensætningen af fødevarer, sammensætte lidt i farvevalg osv. så maden virker mere indbydende.
Det er naturligt at hun nogle gange ikke har så stor appetit, vores appetit svinger naturligt dag for dag, så vi nogle dage spiser meget og andre dage mindre og den fleksibilitet må også være der for børn. Men hendes overskud til at spise, hendes koncentration, forsvinder ofte hurtigt og hun har behov for at blive motiveret til lidt ekstra en gang imellem. Hun skal naturligvis have lov til at spise selv, hun skal have mad i stykker mad med mere bid i, men hun skal stadig også suppleres med lidt grød og mos, når du kan få lov, netop fordi hun bliver let træt, når hun er så aktiv som hun er og du er nødt til at sikre hendes indtag af næring.
Jeg er bestemt ikke enig i at det er rigtigt at jeres datter slet ikke tilbydes mælk/modermælkserstatning. Har lægen været inde over denne beslutning? En ting er at du giver din datter jern og fiskeolie - noget andet er hendes behov for kalk. Det anbefales at hun får mindst 500ml mælk/mme dagligt og det gør hun ikke på nuværende tidspunkt.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i alderen 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Da jeres datter ikke får den mængde mælk hun har behov for, så bør hun efter min mening tilbydes kalktilskud dagligt - og det skal I tale med lægen om.
Med hensyn til søvn og vægring mod at falde i søvn, så har jeres datter naturligt behov for at se jer, for at kunne sove. Hun har netop i kraft af sin alder og udvikling ekstra behov for at vide, at I er der for hende og det ses især på de tidspunkter, hvor roen skal falde over hende.
Ud fra din plan, så tænker jeg at din datter skal puttes lidt senere om dagen end du gør på nuværende tidspunkt og så skal du forsøge at finde en rytme, hvor hun kun sover 2 gange dagligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme og får mme af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt eller bær i hånden, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrød med forskellig smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - kogte grøntsager, pastaskruer, frikadeller eller lignende, kan også suppleres med lidt grøntsagsmos, mme af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk eller neutral yoghurt med frugtmos, banan, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Powernap springes over
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Tilbydes fortsat mad i stykker og moset mad. Mme af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mme inden sengetid.
Flaske eller mme af kop og puttes til natten ca 20 som nu.
Selvom jeg i denne plan har indført mme af kop til flere måltider, så er mælkeindtaget fortsat langt under anbefalingen og I bør derfor konferere med jeres læge omkring kalktilskud.
Som du kan se, så er lurene i løbet af dagen flyttet, så hun nu puttes senere end du plejer at gøre. Jeg tænker umiddelbart at du putter hende for tidligt. Hun kan sagtens holde sig vågen i 2½-3 timer med den alder hun har.
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske