Svar: Søvn altså ...
4. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :o) Dit brev er skam fyldestgørende nok, - jeg tror desværre bare at dine forventninger er lidt for store ... beklager :o)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for amning 4 gange dagligt, disse amninger vil ofte ligge tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften. I 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger dagligt og det er her eftermiddagsamningen som forsvinder. Det vil sige at barnet har behov for amning tidlig morgen, aften og sen aften. Og man vælger netop at bibeholde amningerne på ydertidspunkterne, fordi det giver bedre plads til den egentlige mad om dagen.
Det er super dejligt og fint, at jeres dreng har kunne sove fra kl 20 til 06 - men det kan man slet ikke forvente. Faktisk vil de fleste børn i 10-12 måneders alderen fortsat have behov for amning inden putning og så igen enten omkring midnat eller tidlig morgen omkring kl. 04. At sove igennem i denne alder, betyder at kunne sove 7-8 timer uden at få mælk, med den alder jeres dreng har nu, så kan han måske kun sove 5-6 timer uden at få mælk ...
Det har naturligvis noget at sige, hvordan han sover og spiser i løbet af dagen. Tingene hænger jo samme, så jo mere væske og mad han indtager i dagtimerne, jo mindre søger han det om natten. Jo mere han sover om dagen, jo kortere vil nattesøvnen naturligt også blive. Dagslure har han dog behov for og i forhold til hans alder vil det være normalt med to lure dagligt.
Hvis du ønsker at stoppe helt med amningen og det for jeg lidt på fornemmelsen at du gør, så skal du overveje flaske. Du skriver at han tidligere har taget imod denne, men nu søger brystet mere ... under alle omstændigheder har han brug for mælken, om det så er flaske eller bryst og en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller mme af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), evt. forsøge med ½ bolle med lidt smør, lidt ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 sover måske en times tid
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ved siden af små brødhapsere med forskelligt pålæg som nu, vand af kop.
Ammes og puttes til lur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere af jeres mad, det kan være ris med sovs, boller i karry, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende i grøntsagsmosen, kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende at sidde med i hånden, gnaske i selv. Stadig masser af mos, men må også gerne få lidt i hånden at øve sig på. Vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Puttes i egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og sover til næste morgen tidlig uden at få mælk. Det er altså amningen midt nat som springes over.
Jeg tror som du ikke at din dreng vågner af sult, men derimod af et reelt behov for at få væske/mælk. Han er for lille til at kunne drikke nok af kop i løbet af dagen og da der skal være plads til anden og mere rigtig mad i maven, så er det hensigtsmæssigt at amningerne ligger på ydertidspunkterne og at han så vidt muligt spiser mere rigtig mad i dagtimerne.
Vælger du at stoppe amning, så er behovet for mælk der altså stadig og når man er 7 måneder gammel, så synes jeg det bedste alternativ til brystet er en flaske. Det vil også gøre det lettere for andre at passe ham, når I skal ud :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, selvom det måske ikke er det svar du havde håbet allermest på at få :o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske