Svar: Sove i hængekøje
4. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
I Danmark er det ikke så benyttet at børn sover i hængekøjer, som det er mange andre steder i verden. Vores erfaring med det er derfor ikke særlig stor og det er svært at finde anbefalinger omkring det ...
Min umiddelbare tanke er at de mindste børn, naturligt nyder at blive svøbt og blive vugget og her kan en form for hængekøje være rigtigt fint. Man kan købe f.eks. en slyngevugge og de fleste børn vil nyde at sove i en sådan når de er små.
Nogle børn elsker det også når de bliver større, måske fordi de har vænnet sig til det og genkendeligheden giver ro. Men andre børn vil omkring 6 måneders alderen og senere begynde at sove uroligt, fordi de i den alder har brug for at kunne skifte stilling. Det irriterer dem at ligge på samme måde, de har det bedre med at sove på maven og bliver frygteligt frustreret, når de ikke kan vende og dreje sig, finde en stilling der passer dem at sove videre i.
Så der er altså både for og imod. For nogle er det guld værd, det giver roen, barnet sover længe, man kan vugge barnet lige stille, når det græder og på den måde hjælpe barnet videre i søvnen - for andre får det ikke den effekt man havde ønsket - og især når barnet bliver ældre og begynder at have behov for kunne gøre stillingsskift under søvn.
Vores anbefaling om søvn i Danmark lyder at barnet sover på et fast underlag med babydyne og uden puder og løse tæpper. Lagnet skal være tætsluttende om madrassen og store bamser eller andre sovedyr bør ikke findes i sengen. Det er også vigtigt at barnet ikke har det for varmt, lokalet bør være køligt og man skal sikre sig at barnets påklædning er passende og at barnet kan komme af med varmen. Men som sagt, er erfaringen med brug af hængekøjer til børn ikke stor i Danmark, så måske kan du finde vejledninger og anbefalinger fra udlandet ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske