Svar: Hvor er min søde og glade pige?
4. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Jannie
Det er ganske sikkert alderen der spiller ind, naturligvis også påvirket af lidt forkølelse og hoste i øjeblikket. Næsen klotter måske til og det er svært for hende at trække vejret rigtigt, så vågner hun og er naturligt ked af det, forskrækket, forstår ikke hvad der sker osv. Hun er for lille til at kunne pudse næse, så du må prøve at skabe lidt passage for luft ved at skylle hendes næse med saltvand og evt. bruge en næsesuger. Så kan hun måske bedre finde ro derefter.
Derudover tænker jeg som sagt, at det du mærker lige nu er separationsfasen. Der er ingen tvivl om at det er en periode, som I skal igennem og der er lys forenden af tunnelen, det er især i 8-10 måneders alderen at mange mærker denne morsyge, pylren osv. hos deres barn - meget ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle.
Det er meget normalt at børn i den periode, hvor de øver sig rigtig meget motorisk bliver utroligt frustrerede samtidig med at de vil så meget selv og stadig ikke kan det. Også når de sover ser man det, de kaster sig rundt i sengen, kommer op i kravlestilling og rokker der, og samtidig har mange børn tit sådan en monoton lyd mmmm mmmm, og pjevser så meget, så man kan være ved at blive vanvittig....
Netop fordi de rent fysisk er igang med at adskille sig fra deres forældre, så har de også utroligt meget behov for at kunne se jer. Hun har et stort behov for at vide, at du er der, hun forstår simpelthen ikke at du er inde på den anden side af væggen, hvis ikke hun ser dig. Hun bliver dybt frustreret når du går og hun føler sig forladt.
Det kan være en rigtig god idé at lege gemmeleg og bortetit med hende, så hun stille og roligt lærer at I er der og at hun kan lede efter jer, følge efter jer og prøve at finde jer, når I går. Det vil også være rigtig godt at du snakker til hende, når du går, så hun kan høre din stemme og fornemmer at du stadig er der, selvom du er inde i et andet rum og så må du også meget gerne opmuntre hende til at bevæge sig ud til dig, så du ikke hele tiden skal komme til hende.
Det hjælper når hun begynder at mestre det at kravle rundt og du må derfor meget gerne hjælpe hende med at udvikle sig motorisk, du må gerne hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk, hjælpe hende med at krybe, kravle, komme fremad og det kan være en rigtig god idé med gyngeture. En babygynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage kan være et stort hit og en god stimulation af balancen og den motoriske udvikling. Ligge henover en stor gymnastikbold er også en rigtig god idé, i det hele taget at blive vippet, rullet, drejet, vendt på hovedet osv. er rigtig godt.
Når hun vågner om natten er det fint at tilbyde hende brystet en ekstra gang, hvis hun vil det, ellers handler det ofte om at hun skal hjælpes til ro ved stillingsskift, beroligende hænder, et stille "sshhh" osv. Tænd ikke det skarpe loftslys, men hav en lille natlampe med dæmpet blød belysning, så både du og din datter kan orientere jer om natten :o)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro. Hun lyder som sagt til at udvikle sig i sund og normal retning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske