Svar: Mælk og tandbørstning
6. maj 2004
Alder:
11 mdr.
Med hensyn til mælk, som bliver det jo meget diskuteret. Sundhedsstyrelsen anbefaler dog at børn fra et års alderen får 500 ml mælk dagligt.
Fortsæt med at give hende mælk af kop, ost, A38, øllebrød med mælk, frugtgrød med mælk, sovs til aftensmaden osv, så hun på den måde får lidt mælk indenbords.
Når hun bliver et år kan du supplere kosten med en tyggetablet til børn, som indeholder calcium. Du kan i begyndelsen knække den i fire stykker, så hun bedre kan kapere den.
Med hensyn til tandbørstning, så er dette nogle gange en kamp, hvor børnene bliver helt ulykkelige som du beskriver og det er bestemt ikke rart for hverken forældre eller barn.
Børstes det skal de jo. Er der mulighed for at far kan prøve, måske har han bedre held. Ellers er der ikke andet for end at du fortsat må forsøge at gøre det til en leg og se om ikke hun vænner sig til det. For nogle børn hjælper det at bruge en elektrisk tandbørste, de synes at det er sjovt og det kilder, hvor andre børn bliver skrækslagne. Det er som egel en overgang og det plejer at gå over igen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske