Svar: Mere uro om natten
5. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at William rent fysisk er en stor dreng og man skal derfor være sikker på at hans opvågning midt nat ikke skyldes et reelt behov for mælk. Derfor er det vigtigt at du ser på, hvor meget mælk han drikker i løbet af dagen, det er vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en del af hans indtag, at han fravælger mælken, simpelthen fordi han så naturligt vil søge at få sit behov for mælk/væske dækket om natten.
Hvis du er sikker på at han ikke behøver ekstra mælk midt nat, så må du meget gerne hjælpe ham med stillingskift, forsøge med lidt vand som lægen har sagt og prøve at få ham videre i søvnen uden mælk i maven.
Der er dog heller ikke tvivl om at hans udvikling spiller ind og det at han nu er begyndt at trille omkring gør at han om natten også hurtigt får sig lagt i nogle stillinger, som han ikke kan komme væk fra. Derfor vil børn i denne alder ofte sove uroligt, vågne op fordi de ikke ligger så godt og de vil have behov for stillingsskift og hjælp til atter at finde roen og komme videre i søvnen.
Så på den måde kan det sagtens være en blanding af flere ting som gør sig gældende hos jer :o)
De fleste børn vil være 6 måneder inden de kan undvære flasken midt nat, men måske jeres dreng er parat nu. En plan for dagen med 3 måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Variation af grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24.00: Flaske og begynder så at kunne undvære indtil næste morgen tidlig
Det er korrekt at I også kan forstyrre hinanden om natten. Du har måske tilbøjelighed til at reagere lidt for hurtigt, på hans små lyde og han reagerer måske på jeres natlige lyde. På nogle børn virker det beroligende, de sover langt bedre i samme rum som forældrene, for andre virker det forstyrrende.
Da han er så mobil som han er, så lyder det okay at komme ham på eget værelse. I forhold til risikoen for vuggedød, så sker der ikke noget ved at han vender sig rundt og sover på maven, når han selv kan vende og dreje sig .. Hvorvidt det vil give mere renderi at flytte ham, må næsten komme an på en prøve ..:o)
Jeg tænker at I skal forsøge at følge ovenstående plan, så I sikrer ham mad og mælk nok i løbet af dagen og så må I gerne forsøge at springe flasken midt nat over :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske