Svar: Det er KUN mor, der dur!
5. maj 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Albertes mor
Det er som du skriver meget normalt at børn i perioder favoriserer den ene forældre mere end den anden. Det er et naturligt led i deres udvikling, men det gør det jo naturligt ikke mindre svært at være den der vælges fra - i den periode det står på ...
Med den alder jeres datter har, så tænker jeg, at der er rig mulighed for at far og datter kan lave noget sammen. Det er fint at du er den der putter hende, hvis I oplever at mor er bedst til dette og det giver den største ro i familien, men far kan f.eks. godt være den der giver hende bad, den der tager hende med op at handle, den det går på legepladsen, den der graver i sandkassen, leger med vand eller lignende. Og jeg tror det er vigtigt at de to sammen finder nogle "far-datter" ting, som de to gør - uden at du blander dig, uden at du er tilstede.
Det er vigtigt at far finder sin egen måde, at han gør det som han oplever det er sjovt og så er det vigtigt at han virker imødekommende overfor jeres datter. Hvis hun føler at far tager afstand, så føles det som om at han skubber hende væk og vil derfor virke modsat det han egentlig ønsker - derfor er det vigtigt at han træder lidt mere ind på banen og leger nogle af de lege, gør nogle af de ting, som fædre ofte er gode til. Det kunne f.eks. være kildelege, tumlelege, fangelege osv. hvor man også har fysisk kontakt og nærheden er stor - men hvor det er på en lidt mere voldsom og direkte måde. Naturligvis stadig på en måde, som hun synes er sjov.
Hvorvidt jeres datter trives eller ej i dagpleje, kan naturligvis godt spille ind på hendes humør derhjemme, men som regel vil I også kunne mærke det, når I afleverer og henter hende. I vil kunne fornemme om det er et sted, hvor hun føler sig tryg og godt tilpas ...
Så mit råd er at få far mere med på banen og far skal finde ting, som han og lillepigen gør sammen - uden mor.
Rigtig meget held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske