Svar: Maveproblemer - 6 mdr.
5. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Det skulle undre mig meget, hvis det viser sig at Marcus skal have laktulose resten af sit liv - ofte er det nødvendigt i den perioder, hvor barnet får modermælkserstatning og lidt i overgangsperioden til skemad, men i takt med at barnet begynder at spise mere og mere varieret og mere rigtig mad, familiemad, så sker der ofte en ændring og behovet for laktulose nedsættes.
Dertil kommer at jeres dreng jo også bliver mere og mere mobil, udvikler sig mere og mere motorisk og netop det at bruge sig selv mere fysisk, er også med til at sætte gang i maven.
Jeg kan ud af din plan se at du giver sødmælk og det synes jeg faktisk ikke du skal give ham. Jeg tror ikke det er bevidst at sødmælk kan give forstoppelse men det er min erfaring at det kan påvirke i den retning, formentlig på grund af en øget indgift af fedt og protein - og med den alder din dreng har, er der absolut ikke grund til at give ham sødmælk af kop.
Du kan bruge det i madlavningen, sådan at forstå, at hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme og du behøver således ikke lave speciel ret til din dreng. Men af kop kan han drikke vand.
Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 6 måneder ser normalt således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Øllebrød, havregrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, som appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos, stille og roligt begyndes med lidt kogt kød og fisk i mosen, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Flaske, og kan igen tilbydes lidt frisk blød frugt som om formiddagen
Powernapper evt. 20-30 minutter, men mange begynder også at kunne springe denne lur over i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos, begynde med kogt kød og fisk, evt. lidt sovs osv. Igen brødskorper, agurk eller andet at gumle i. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Igen afhænger tidspunktet af hvorvidt han har sovet powernap sen eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Det er altid svært at beskrive hvordan konsistensen af afføringen skal være. Det skal ikke være så det løber ud af bleen og hele vejen op i nakken, men det skal heller ikke være så hårdt at han tydeligt skal presse meget og får ondt for at få det ud. Det vil dog være mere fast og formet end da han kun fik mælk, netop fordi han nu får fastere føde.
Det er fint at du forsøger at trappe ned i laktulose stille og roligt, fjern 1 ml af gangen, og se hvordan han reagerer på det. Det kan godt tage lidt tid at trappe ned og det er okay, hans mave skal stille og roligt følge med og netop vende sig til den mere rigtige mad, som jo så stille og roligt skal ind og holde maven igang naturligt :o)
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske