Svar: Sidde i højstol - 6 mdr.
5. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde i høj stol, ikke i lang tid, men f.eks. når de får skemad. Barnet vil sidde med rank ryg og når barnet bliver træt i ryggen, så falder det sammen, falder forover og/eller til siden. Din beskrivelse af din dreng siddende foroverbøjet, lyder derfor umiddelbart som om at han mangler lidt styrke i ryggen ...
Det er derfor vigtigt at han kun sidder i skråstolen, når du giver ham skemad ellers skal han så vidt muligt ligge på maven. Jo mere på maven, jo stærkere bliver han i ryggen.
At sidde i skråstol er en meget passiv stilling for barnet, barnet bliver ikke styrket i ryggen, men får derimod styrket sine mavemuskler og de forreste muskler i halsen - fremfor nakken - fordi barnet siddende i stolen ofte netop sidder og spænder i de forreste muskler for at vippe stolen lidt og ændre på sin stilling. Faktisk er det vigtigt at børn så vidt muligt ikke sidder i skråstol af denne årsag ..
Så forsøg så vidt muligt at minimere brugen af den og få ham så på maven så meget som muligt. Gør det til en vane at du lægger ham på maven, hver gang du lægger ham fra dig. Du skal derudover hjælpe ham med at trille, fra mave til ryg og han skal i rygliggende stilling begynde at få fat i sine tæer og dermed også trille fra ryg til mave. Jo mere du kan hjælpe ham med at trille omkring, krybe over gulvet osv. jo bedre er det for hans motoriske udvikling og jo mere vil han blive styrket i sin ryg og nakke.
Så meget mere aktiv stimulering med fokus på at 'bagsiden' skal styrkes :o) så kommer det stille og roligt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske