Svar: Lære at spise frugt
5. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Hej Olivias mor
Det er vigtigt at du har Olivia under opsyn, når du giver hende noget at sidde med i hånden. Hun kan nemlig meget let få bidt et stykke af, som hun endnu ikke mestrer at tygge og kommer et større stykke over i svælget, så vil det naturligt fremkalde opkast - det er en måde at få det ud på, det er en naturlig refleks ...
Så agurken skal udskiftes med en ny, når hun får gnavet så meget i den at den begynder at gå i stykker. Ligesom du skal være meget opmærksom på ikke at give f.eks. æble, som også er hårddt og knækker meget let.
Det er bedst at forsøge sig med f.eks. appelsinbåde, som hun kan sidde og sutte på. De knækker ikke så let i stykker og det vil give hende øvelse i at sutte, trække saften ud og synke, mere end at putte store stykker ind i munden.
Du kan også give hende ristede rugbrødsbjælker. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner og skære det i tykke humpler som du så rister i ovnen. Så bliver de hårde i kanten og er stadig lidt bløde i midten. Igen skal hun naturligvis være under opsyn, når hun får en sådan og den skal udskiftes jævnligt, så hun ikke bider store stykker af. Men det vil give hende en idé om hvordan munden fungerer, hvor langt ind hun kan stikke brødet (uden at kaste op) og samtidig vil hun, når hun gumler på det, få det opblødt med spyt og stille og roligt blive så mundmotorisk god, at hun bliver bedre til at synke og få fornemmelse for det.
Så øvelse gør mester, det er vigtigt at hun er under opsyn og at I giver hende frugt og mad generelt der er så stort at hun ikke lige kan putte det hele ind i munden og forsøge at synke det, men i stedet netop lære at gumle på det, opbløde med spyt og så synke...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat god st. Bededag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske