Svar: Bevidst opkast
5. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Hej,
Nej din datter kaster ganske givet ikke op bevidst. Hun kaster op fordi hun endnu ikke kan styre sine bevægelser og ikke har fundet ud af hvor grænsen inde i munden går. Man kan til et vist punkt stikke fingre i munden, have et stykke agurk, frugt eller lignende i munden - men bagerst i munden sidder brækrefleksen og den får hun påvirket, fordi hun ikke kan finde grænsen for hvor langt hun kan stikke fingrene ind i munden. Det er helt naturligt for hendes alder og er ikke en bevidst handling.
Det er ligesom de lidt større børn, som heller ikke kan finde ud af at give kærtegn, når de vil ae, så bliver det let til et slag. Ikke fordi de vil slå, men fordi de endnu ikke har lært at styre deres motorik ...
Jeg håber ovenstående er forklaring nok, fortsat god st. Bededag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske