Brev:
Uro om dagen
5. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Uro om dagen
Hej Helen!
Jeg har en søn født d.26/3 (snart 6 uger gl.). Han sover egentlig fint fra kl 6 aften til 6 morgen. Med 3-4 timers intervaller (et enkelt 5 timers interval lige efter midnat) vågner han, bliver skiftet, bliver ammet, bøvser liggende på min mave/bryst og får dér dynen om sig, bliver svøbt i dynen, falder i søvn* på min arm og bliver lagt i sin lift i tremmesengen.
* han starter med en søvn hvor han har åbne øjne, drømmer (smiler og laver ansigter), trækker vejret hurtigt og ujævnt og vågner meget let; en gang i mellem lissom presser han; så lukker han øjnene og får en rolig vejrtrækning. det tager ca 15-20 min.
Men om dagen er det en anden historie...
Det starter med en amning, så bliver han lagt som om natten, efter en halv times tid vågner han med en godt fyldt ble, som bliver skiftet, og så kan han ikke sove, han er glad og frisk, så snakker vi lidt, leger lidt, og /eller øver reflekser. Så bliver han sulten efter 1½-3 timer får mad og begynder at mosle når han ligger på min mave, han vil ikke lege, falde til ro (trods svøb og trøst) eller ikke have mere at spise (har også prøvet at skifte ham og lægge ham til igen). Han mosler og klynker... sådan går det det meste af dagen. En gang i mellem så lykkes det at få ham til at sove på min arm, men så snart han bliver lagt så går der ca 20 min og så vågner han, og klynker og begynder at græde.
Jeg har prøvet at vugge ham i liften (og næsten kravlet ned i liften til ham for at han kunne mærke jeg var der) og prøvet at lægge ham i barnevognen og gå en tur, både i vågen og i sovende tilstand. Man resultatet er det samme: hvis ikke han vågner mens han bliver lagt så går der 20 min og så er han vågen. Det er som om han kan mærke når jeg har min "fysiske" opmærksomhed på ham.
Det sker også at vi har en time ind i mellem hvor vi rigtig hygger os og leger og snakker. Men pludselig er han sur igen, uden at vise træthedstegn.
Nogen gange begynder han at gabe, så trykker jeg ham ind til mig og vugger ham trods skrig og slag og spark, så falder han langsomt til ro efter en halv til en hel time, men kan stadig bryde ud i gråd selv i den rolige søvn.
Så det meste af dagen sidder jeg fast under ham i sofaen og vugger ham, ser (næsten) lydløs fjernsyn eller læser en bog.
Desuden så gylper han vist forholdsvis meget, men kun i løbet af dagen.
Det har stået på i 3 uger nu...
Er der noget jeg kan gøre for at få en roligere dag og et gladere barn. Han er egentlig meget nem, men jeg får sjældent ro til at spise og malke ud (levere min overskydende mælk til skejby)
Tak for en god side!
Vi glæder os til at høre fra dig!
PerlilleMor