Svar: Uro om dagen
5. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære PerlilleMor
Tillykke med den lille dreng, det lyder som om at du har masser af mælk (super flot at du har prioriteret at malke ud og levere til kvindemælkscentralen - det er et hårddt arbejde, men meget meget vigtigt for de for tidligt fødte børn - tak!) og det er sandsynligvis også derfor din dreng en gang imellem gylper en del.
Han er aldersmæssigt lige der, hvor børn ofte er ved at være så store, at de skal have sat mælkeproduktionen lidt op og det gælder jo sandsynligvis ikke helt hos jer - og så alligevel. Måske skulle du prøve at ændre lidt på din ammerytme, for at se om det kunne give ham en lidt mere rolig og længerevarende søvn.
Det vil f.eks. ofte være sådan, at barnet får lidt ekstra, ved at blive ammet, når han vågner af en lur. Altså starte med at amme ham, når han har sovet. Her spiser han godt og effektivt, er tydeligt sulten, det er hans egentlige måltid. Herefter skifter du ham, leger lidt med ham, pludrer osv. alt det han også nyder - han begynder netop at kunne være lidt mere vågen i forbindelse med amning nu - og inden han så skal sove igen, så ammer du ham igen, men denne gang fra modsatte bryst. Han spiser altså ligesom i bund fra den ene side, er aktiv, vågen osv. og inden lur, så tilbydes han toppen fra modsatte side.
Nogle gange vil han kun tage toppen, andre gange spiser han langt mere og det er okay - det er et tilbud og du må tro på at han tager hvad han har behov for.
Du kan gøre det at du svøber ham inden du lægger ham til brystet anden gang. Det at være svøbt, vil give ham følelsen af at blive holdt sammen rent fysisk, det vil give ham en ro. Samtidig vil du lettere kunne flytte ham fra din favn og ned i liften, fordi skiftet mellem dig og lift ikke føles så voldsomt, når han er svøbt.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Når man er 6 uger gammel, så er det helt naturligt at man har behov for hjælp til at falde i søvn og det er helt naturligt at have søvnassociationer som bryst, flaske, blive holdt i favn, blive trille i sin barnevogn osv. Der er på nuværende tidspunkt ikke tale om dårlige søvnassociationer, men derimod om en helt naturlig måde at finde ro på, når man ikke er mere end 1 måned gammel ... og det er okay. Men det kan være en god idé at putte ham forholdsvis hurtigt i forbindelse med anden amning, så han stadig lære at sove der, hvor du ønsker at han skal sove. Selvom det er hyggeligt at sidde med ham på brystkassen, så er der også praktiske ting der skal gøres og det er fint at afkorte hele amme-putte-seancen og få ham i liften forholdsvis hurtigt, når han er parat til at sove :o)
Derudover skal du være opmærksom på din drengs bevidsthedsstadier. Du skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til jer er altså at I prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Modsat, så putter I ham også nogle gange for sent, han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske