Svar: Pige 7½ mdr stoppet med bryst
6. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Der er nogle børn som siger amningen fra tidligt og det må 7 mdr. jo nok betegnes som værende. Samtidg er det dog flot at du har ammet så længe:o)
Spørgsmålet er bare om hun siger fra, frodi hun egentlig ikke vil amningen mere, eller om hun har ondt i munden? Du skriver at hun lige har fået tænder og at det ikke kun er amingen, hun ikke har lydt til. Også sit indtag af mad, har hun sat ned. Det kunne jo godt tyde på at hun ikke har det helt godt, måske har ondt for tænder eller lignende. Har hun andre symptomer?
Det er naturligvis vigtigt at hun fortsat får nok at spise og drikke. Jeg synes du skal fortsætte med at tilbyde hende brystet, men forsøg når hun ikke er helt vågen, så er hun ikke så bevidst og børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne.
Derudover så må du overveje om du vil til at introducere en flaske. Aldersmæssigt er hun jo gammel nok til at kunne drikke af en kop, men hvis hun slet ikke ammer, så er det jo nok begrænset, hvor store mængder hun får ned med koppen. Derfor kan flasken være et alternativ. Du kan også forsøge med en tudkop.
Hvis det fortsætter og hun ikke rigtig tager noget til sig, så må du tage hende til lægen og få hende tjekket.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske