Svar: Skal vi stille gåvognen væk?
6. maj 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Lene
At lære at gå har mange faser og hvor nogle børn kommer meget hurtigt igennem dem, så har andre børn brug for mere tid. Hos jer lyder det som om at jeres dreng er rigtig godt igang, det sidste han mangler er modet - at turde bevæge sig ud på egen hånd og mod tænker jeg kommer med tiden og ikke fordi I fjerner hans gåvogn ...
Netop det at gå ved sin vogn giver ham jo følelsen af at kunne, det styrker hans selvværd, det gør ham sandsynligvis mere modig og pludselig vil han slippe den af sig selv og begynde at tage få skridt.
Når børn begynder at gå så vil de i første fase trække sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Så som I kan se, så er jeres dreng rigtig godt på vej, han skal bare lige have lidt mere sikkerhed og mod og det er helt fint, at lade ham gå mellem jer, gå ved møblerne og lade ham gå ved sin gåvogn en gang imellem :o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god st. Bededag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske