Brev:
Ny rytme ifm. overgang til vælling / grød
6. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Ny rytme ifm. overgang til vælling / grød
Hej Helen
Jeg har tveæggede tvillingedrenge, som bliver 3 mdr. den 11. maj. De blev født til tiden, dvs. uge 38+1 og vejede hhv. 3 og 3,2 kg. Mælken var desværre mange dage om at løbe til, og i den forbindelse tabte de sig begge for meget. Jeg har derfor siden deres 6. dag primært givet dem MME (Hipp), da jeg ikke har kunnet acceptere at skulle have sultende børn (igen) på bekostning af at prøve at få amningen op på 100%. De trives fantastisk på Hipp, gylper ikke, har ingen mavegener - og bliver stadig ammet nogle gange i døgnet.
Siden de var ca. 5 uger gamle har de fået 6 flasker i døgnet à 150 ml. Vi har det seneste stykke tid prøvet at trappe et par af døgnets flasker op til 220 ml., men de ender alligevel med kun at spise omkring de 150 ml.
Deres nuværende rytme ser således ud mht. flasker:
Kl. 10.00, 14.00, 18.00, 22.00, 02.00 og 06.00 (de to sidste tidspunkter styrer de selv, alt efter hvornår de vågner).
Min tidl. sundhedsplejerske, der netop er gået på pension, anbefalede, at jeg allerede starter på lidt vælling og derefter grød, når drengene fylder 3½ måned, for at få noget mere/anden næring i dem, når de nu ikke kan kapere en større mængde mælk, end de allerede får - men jeg er virkelig i tvivl, om dette er ok eller om jeg bare skal vente, til de er 4 mdr.
Jeg må nok indrømme, at det bekymrer mig lidt, at de nu 11 uger gamle stadig spiser den samme mængde MME, som da de var 5 uger, men på den anden side, så vokser det fint nok - de vejer begge ca. 6,3 kg. og er 62 cm. lange.
Jeg har brug for lidt input til:
- hvornår foreslår du start på vælling/grød jvf. ovenstående - er 3½ måned for tidligt?
- hvordan introducerer man bedst vælling/grød ved ca. 4 måneders alderen? Først vælling, derefter grød? Og hvad med frugtmos?
- hvordan kan en ny "dagsplan" se ud mht. både vælling/grød og MME? De skal vel også snart begynde at blive puttet til natten omkring kl. 19-20 stykker? Pt. bliver de lagt i seng ved 22.45 tiden, efter deres kl. 22-flaske (de får dog en lille lur tidligere på aftenen).
På forhånd tak for svar :-)
Mange hilsner fra
Anne