Svar: Væskeindtag, når min dreng afviser flaksen - 7 mdr.
6. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Flot udregning! Det lyder bestemt ikke som om at Oliver mangler noget. Det lyder meget fint det du fortæller ...
Det er fint at du bruger mme i madlavningen, så han derigennem får lidt ekstra jern, vitaminer osv. Også fordi indtaget af sødmælk skal holdes nede - det anbefales at børn først efter 9 måneders alderen tilbydes større mængder sødmælk og da han kun er 7 måneder gammel, så er det vigtigt at han ikke får for meget sødmælk - lidt af kop er dog i orden - og du har ret, det smager sikkert bedre end mme.
MME og tilsætning af mælk i madlavningen kan give et ekstra tilskud af kalk, jern osv. men tæller ikke rigtigt med i væskeregnskabet. Man kan jo ikke leve af mad alene, men skal også drikke væske nok ved siden af. Her skønner du at han får ca 800ml og det lyder lige efter bogen - faktisk helt perfekt.
Jeg kan ikke ud fra det du fortæller se grund til at han skal tage flaske, det er fint, hvis du kan amme ham 3 gange dagligt som nu og så supplere med mælk af tudkop og via maden - det lyder som sagt, som om at han bliver dækket rigtig godt ind på den måde. Når du ammer ham, så lyder det som om at han spiser godt og får en del mælk hos dig. Det du skal være opmærksom på at hvorvidt du trapper amningen yderligere ned, fordi indtaget at sødmælk ikke bør trappes mere op - det er vigtigt at han som udgangspunkt får mme eller modermælk helt frem til han er et år.
Man sætter ikke antal ml. på indtag af sødmælk .. Sundhedsstyrelsens anbefaling lyder som sagt "fra 9 måneders alderen kan sødmælk udgøre en større del af barnets indtag", samtidig anbefales det dog også at bibeholde amning (eller mme) til barnet er et år. I 10-12 måneders alderen vil man normalt trappe ned til ca 500ml dagligt, som er den mængde mælk det også anbefales at barnet får efter 1 års alderen. Det vil her ofte blive dækket af 2 amninger, en lille portion tykmælk/yoghurt eller lignende og så den mælk der naturligt indgår i madlavningen.
Du skal derfor være opmærksom på at mælkeindtaget ikke bliver for stort - lige nu er det fint, men det er vigtigt også at holde det på et niveau, som levner plads i maven til anden og mere rigtig mad. De næste måneder skal mængden af mælk stille og roligt nedsættes - så du skal finde balancen - for lidt og for meget ...
Jeg håber denne uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske