Brev:
Dagsplan til mand på barsel
7. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Dagsplan til mand på barsel
Kære Helen,
Efter dine gode råd, kører det nu fint med ske-maden til vores datter, men nu har jeg brug for et godt råd igen. Hun er nu et halvt år (og en uge) gammel, vejer 8,4 kg og måler 68 cm - meget normal altså...
Jeg er simpelthen i tvivl om hvor meget mad hun skal have. Efter besøg af en sundhedsplejerske-vikar er jeg blevet helt forvirret...! Jeg har fået at vide, at hun nu kun skal have 2 skemåltider og 2 amninger, hvilket jeg synes lyder alt for lidt. Jeg går på arbejde fra 9-16 og ammer gerne herefter (jeg har masser af mælk), men hvis hun har bedre af "rigtig mad",
så vil jeg jo hellere det. Hendes plan ser nogenlunde sådan ud:
kl. 5-6: Vågner og ammes og sover videre.
Kl. 7: Står op
Kl. 8-8.30: Havregrød, vand af kop
Kl. 9: Formiddagslur (45 min. til 2 timer)
Kl. 12: Risgrød og frugtmos, lidt sødmælk og vand
Kl. 13: Eftermiddagslur (1-2 timer)
Kl. 15: Frugtmos og fugtbåde og jern
Kl. 18: Powernapper ½ time
Kl. 18.30: Grøntsagsmos og vand
Kl. 20.30: Ammes (begge bryster) og puttes
Kl. ca. 01: Ammes
I forhold til den tidligere dagsplan har jeg altså fjernet amningen kl. 9 og kl. 16, da jeg fik fortalt at hun nu skulle vænnes til de mere "almindelige" måltider.
Hun spiser med stor appetit til alle måltider..
Så spørgsmålet er om hun i min plan får nok mad og nok mælk, nu hvor amningerne er skåret kraftigt ned? (I dine dagsplaner til andre børn på denne alder kan jeg se der indgår meget mere mælk...) Jeg vil jo også gerne have hun sover hele natten (uden amningen - det har jeg fået at vide at hun burde kunne nu), så skal jeg evt. supplere eller erstatte amningen med vælling? Eller er det naivt at tro hun kan sove mere end 8 timer uden mælk?
Jeg vil rigtig gerne have dit forslag til en dagsplan (helst uden at starte flaske) og med udgangspunkt i at jeg skal ud af døren kl. 9 og er hjemme ca. 16 (gerne 17) og jeg putter hende kl. 20.30 (medmindre du er helt uenig...)
Jeg ved godt at det lyder som om jeg er helt ude af stand til at vurdere, hvad der er bedst for mit barn, men det er altså kun, fordi forskellige "fagfolk" har fået gjort mig helt i tvivl. Desuden er det rart med en plan, så min mand har en guide, mens han er på barsel (1 måned endnu). Når hun starter i dagpleje om en måned er det sandsynligvis en ny situation....
Håber du kan hjælpe...
Mange hilser
Dorte