Svar: Dagsplan til mand på barsel
7. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Dorte
Tak for dit brev og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og give dig en plan for dagen :o) I øvrigt dejligt at høre, at I nu er kommet igang med maden ...
Det er for mig helt forkert at sige, at et barn på 6 måneder kan nøjes med to amninger dagligt. Det er slet ikke nok til at dække barnets behov for mælk eller væske og når man som du arbejder ude og der ikke er mulighed for at amme i løbet af dagen, så vil alternativet til brystet normalt være flaske. Simpelthen fordi det er den eneste måde, hvorpå barnet kan få dækket sit behov for mælk og væske.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen indtage mellem 800-1000ml mælk dagligt ved siden af 3 måltiderskemad samt små mellemmåltider. De to amninger dagligt dækker sandsynligvis højst 400ml - altså under halvdelen af barnets behov. Når man er 6 måneder gammel er det fortsat meget vigtigt at man indtager mere mælk end man indtager rigtig mad. Mælken udgør fortsat hovedindtaget hos barnet:o)
Jeg kan ikke ud fra dit brev se, hvor meget din datter er i stand til at drikke af en kop til sin mad, men når hun op på ½ liter i døgnet så er det fint, gør hun ikke - ja så er jeg tiltaler af flaske (med mindre du vil dække hendes mælkebehov ved at amme hende hver 2 time natten igennem ..:o)). Alternativet til flaske kan naturligvis være en tudkop, men igen - flasken drikker hun af ligesom ved brystet, hun indtager en stor mængde mælk af gangen osv.
De fleste børn vil omkring 7 måneders alderen kunne trappes ned til 4 amninger eller flasker dagligt og i 8-9 måneders alderen trappes yderligere ned til 3 amninger/flasker. Først omkring 10 måneder vil barnet normalt kunne nøjes med 2 amninger eller flasker, som så vil dækket behovet indtil 12 måneders alderen.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor du ikke vil give flaske. Jeg tænker det er relevant, når din datter kun er 6 måneder og når far og andre skal tage over med pasning - det gør det absolut lettere at passe hende og lettere at dække hendes behov. Hvis I har forsøgt med flasken og jeres datter ikke tager imod den, fordi hun foretrækker brystet, ja så er alternativet hvad hun kan indtage af kop og så må du amme så meget som muligt aften, sen aften og tidlig morgen.
Mit forslag til en dagsplan til et 6 måneders barn ser normalt således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud, hvis hun ikke får min 400ml mme dagligt), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske eller mm eller mme af kop og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk vand af kop.
Flaske eller mm eller mme af kop og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Amning, flaske, frugtmos, frugtbåde som om formiddagen, vand af kop.
Powernappen begynder måske at blive sprunget over
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 20.30
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig
Din datter kan i flaske eller af kop få udmalket modermælk (mm) eller modermælkserstatning (mme), hun må også gerne få lidt sødmælk, men det er som udgangspunkt bedre for hende at få mme eller mm med den alder hun har - især hvis du har et ønske om at nedsætte amning, så bør den erstattes med udmalket mælk eller modermælkserstatning og ikke komælk i hendes alder:o)
Så som du kan se, så mener jeg at din datter har brug for mere mælk end hun får på nuværende tidspunkt, både for at sikre hende det gode der er i mælken, men også for at sikre hende væske nok. Hvis du mener at 2-3 amninger dagligt er tilstrækkeligt og du så derudover kan få hende til at drikke mme af kop, så er det naturligvis fint, det er i sidste ende jer, der jo har fornemmelsen af hvor meget hun reelt indtager. Men set ude fra og med den viden jeg har, så lyder hendes indtag lige nu minimalt ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske