Svar: Søvnbehov - 10 mdr.
8. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lea
De fleste børn på 10 måneder har behov for to lure dagligt, ofte en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så en lidt længere middagslur på 1½ time. Nogle børn sover lidt mere, men mange sover ca 2½ time i løbet af dagen og sover så ca. 11½ time om natten - sammenlagt ca 14 timer i døgnet.
Det betyder også at de børn som sover meget om dagen, som måske sover 4 timer sammenlagt, så sover 10 timer om natten. Sådan er børn så forskellige :o)
Netop i den periode hvor barnet begynder at kravle vil nætterne ofte være præget af uro. Matthes vil have svært ved at finde ro, han vil i søvne komme op i kravlestilling og ligge og vippe frem og tilbage, banke hovedet ind i sengegavlen osv. og i det hele taget være motorisk meget urolig. Det er vigtigt at du i denne periode, hjælper ham med at blive lagt ned igen, få dynen over sig og komme videre i søvnen :o)
At han okser rundt om natten skyldes derfor ikke behov for mere mælk, men i stedet behov for hjælp til at finde fysisk ro.
Først i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og vil her ofte sove mellem 12-14.
En plan for dagen til en dreng på 10 måneder kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg (makrel, sildepostej, tun, torskerogn eller lignende), tilbydes kogte grøntsager, kartoffelbåde, kogte pastaskruer osv i hånden - øve pincetgreb med. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det samme som I spiser, retter med hakket kød og sovs er generelt godt - det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, risotto, laks med stuvet spinat, frikadeller (kød/fiskedeller), farsbrød, fiskefilet ... Vand, mme eller sødmælk af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød inden sengetid, så du er sikker på at han er helt mæt
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske (får han 400ml ialt i løbet af dagen er jernbehovet dækket frem mod 12 måneders alderen). Ved at give flaske aften og tidlig aften, så kan han sove uden at få mælk resten af natten og stå op og starte dagen med grød.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske