Svar: Uroligt barn med dårlig søvn
7. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Kære TJ
Børn har mellem 4-6 ugers alderen ofte det der hedder appetitspring, hvor de er ved at være så store at de har behov for mere mad. Ved at græde mere og være mere vågne og urolige, bliver de lagt mere til og der produceres mere mælk.
Tror du det kan være det der er sket for en uges tid siden, da han var 6 uger gammel? Fornemmer du at han har sat produktionen op, ellers kan det være at du skal forsøge at lægge ham lidt mere til.
Noget andet er at han nu er meget mere bevidst end tidligere. Han smiler bevidst til dig og han opmærksomhed og kontakt er anderledes. Han bliver langsomt dygtigere til at følge dig med øjnene og til at se på dig og holde kontakten. Måske er han også begyndt at pludre lidt mere og hans gråd er blevet mere nuanceret.
Han har derfor behov for en anden kontakt end tidligere samtidig med at han stadig har behov for at være tæt på jer, mærke varmen, lydende og bevægelserne. At blive vugget, nynnet for og holdt om giver ham velvære og nye indtryk.
Hjælp ham med at opbygge en døgnrytme. Når han viser tegn på træthed, så put ham. Nogle børn bliver døsige, andre bliver aktive og irritable, nogle falder let hen hvor andre skal nusses lidt før de finder ro. Prøv om du kan fornemme hvornår han er træt og put ham før han bliver overtræt. Læg mærke til de bestemte tidspunkter på dagen og se om du så småt kan begynde på en mere fast rytme.
Med den alder han har oplever han mere og mere og får mange stimuli i løbet af dagen. Det reagerer han naturligvis på. Prøv at lade ham ligge lidt for sig selv. Hvis han ikke græder, så kan han godt ligge og kigge lidt. Det kan være en lysplet på væggen eller bladende der bevæger sig over barnevognen osv.
Han må også gerne ligge på et tæppe med en uro eller lignende over sig, som han kan ligge og følge med øjnene. På den måde kan han ligge lidt for sig selv, mens I naturligvis er i nærheden.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske