Svar: Lure og skema over dagen
8. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Alfreds mor
Det er meget svært at lave skema over børn som kun er 2 måneder gamle, deres dage kan nemlig svinge meget, så nogle dage, sover de betydeligt længere lure end andre dage ...
Men som udgangspunkt kan du gå ud fra at din dreng skal have 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle børn sover faktisk i denne alder ofte også en lille powernap - enten om morgenen eller om aftenen. Altså en lur, hvor de kun sove måske 20 minutter og så er de vågne, aktive og friske igen.
Du skal regne med at han kun kan være vågen i ca 2 timer mellem hver lur, nogle gange lidt mindre, nogle gange lidt mere - men cirka deromkring ... Du skal regne med at han har brug for at sove 5-6 timer samlet i løbet af dagen og ca 10 timer om natten (naturligvis afbrudt af mælk). Du skal regne med et søvnbehov på ca 15 timer i døgnet.
Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske, derfor skriver jeg begge dele i planen. En plan for dagen kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske
Formiddag: Amning/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Amning/flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning/flaske
Puttes til 3 lur
Aften: Amning/flaske
Puttes til natten
Sen aften: Amning/flaske
Midt nat: Amning/flaske
Jeg har ikke angivet tidspunkter i denne plan, netop fordi børn i denne måde skal have lov til at sove fleksibelt og naturligt vil variere lidt fra dag til dag. Men det skulle give dig et nogenlunde overblik over hvordan en dag kan se ud:o)
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med lille Alfred :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske