Svar: Mad til tvillingepige 7 mdr
7. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
I en alder af 7 mdr. kan du sagtens øge begge børn til 3-4 måltider skemad.
En plan kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, mælk af kop (eller f.eks. øllebrød med mælk) og vand af kop
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mælk af kop
Eftermiddag: Evt. Grød eller flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. frugtmos til dessert, mælk eller vand af kop
Sen aften: Flaske
Der sker ikke noget ved at din datter får majsgrød i en periode, men det vil naturligvis være godt hvis du så småt kunne tilbyde hende lidt andet. Det skal bare være et tilbud, har hun ikke lyst til det, så skal du ikke presse hende. Det er bedre at hun fortsat synes det er hyggeligt at spise.
Dertil kommer at dine børn jo omkring 8 mdr´s alderen bliver i stand til at tygge deres mad. Måske skal du derfor prøve at gøre maden lidt grøvere. Dvs forsøge med at servere de lidt mere grove grødtyper, som havregrød og trekornsgrød. Så får din datter en ny smag og en ny konsistens. Grøntsagsmos forsøger du at mose med en gaffel og ikke blende, så det er helt findelt.
Tilbyd også begge børn en skorpe, et stykke agurk, en kogt gulerod eller lignende som de kan sidde med i hånden, og så de får en mulighed for selv at være med. Din datter kan godt lukke munden fordi hun gerne selv vil have medindflydelse (også selv om hun ikke er så gammel). I løbet af ganske kort tid, så er din e børn så gamel at muligheden for mere varieret mad byder sig. I 8-9 mdr´s alderen kan du servere rugbrødsstykker, frugtstykker, pastaskruer osv.
Så begynd i det små med grovere mad og så skal hun nok begynde at spise varieret igen.
Med hensyn til mælk, så skal hovedparten af mælk frem mod 9 mdr´s alderen fortsat være modermælk eller erstatning. Mængden af mælk hænger jo også sammen med mængden af grød med 750 ml mælk i døgnet skal du nok ca. regne med. Mellem 9-12 mdr´s alderen nedsættes mælkemængden til 500 ml i døgnet, hvilket svarer til børnenes behov fremover.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske