Svar: Natteroderi - 12 mdr.
11. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg har lidt forskellige overvejelser som jeg gerne vil dele med dig ... :o)
Når børn gentagende gange vågner og klynker natten igennem så skal man altid overveje om barnet kan have problemer med ondt i ørerne. Børn som har øreproblemer vil ofte have ondt, når de ligger fladt ned, og når man tager dem op og de kommer på højkant, så forsvinder smerten i ørene. Lægger man dem så ned igen, så går det kortvarigt godt, men så gør det atter ondt ...
Det er også sådan at vi har det, der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer i jeres søn alder, handler om at han f.eks. kun kan sove, hvis han får flaske eller får sin sut og har sin sut i munden hele tiden ...
Hans søvn minder i sammensætning mere og mere om den søvn vi voksne har. Det vil sige, at søvnen indeholder flere forskellige faser - han sover let, han drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler han mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner han op – han sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, han flytter på sig, triller om på maven, eller sætter sig måske op - det gør han fordi han motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Der er intet unormalt i at vågne 10, 15, 20 gange i løbet af en nat. Det gør vi alle sammen, det gør I også selv - I vender jer, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden, putter jer ind til hinanden osv. Det er helt naturligt og jeres søn må således gerne vågne lidt op natten igennem.
Men han skal ikke automatisk have en sut i munden, hver gang han vågner, han skal lære at sove uden denne afhængighed. Det er rigtig fint, at han får den, når roen skal falde over ham, men når han sover dybt, så slappes hans muskler i hele kroppen (også i kæben) og sutten falder ud. Når han så vågner op op i sin søvn, har brug for stillingsskift osv. så lyder det som om at han har lært, at I kommer og giver ham sutten - og det er den vane I skal bryde nu.
Enten skal han slet ikke have sut, eller også må han finde den selv, hvis han vil have den, så han på den måde gøre uafhængig af jer, når han vågner op og skifter søvnfase.
Gør det til en vane, når I giver ham sutten, at give ham den i hånden, så han selv skal putte den i munden og gør det til en vane, at han ikke får den, hver gang han vågner om natten. Prøv også at trække tiden lidt om natten og se om han ikke kan finde roen selv. Han må gerne tumle rundt, han må gerne finde en stilling som passer og han kan også have sengen fyldt med sutter, så han har en chance for selv at finde en - men han skal prøve at klare det selv. Er han ulykkelig må I naturligvis hjælpe ham, men prøv at have lidt is i maven og se om I ikke på afstand med et "ssyyy" kan berolige ham til at sove videre.
Det vil på samme måde være hensigtsmæssigt at få ham vænnet fra flasken, nu hvor han er et år. Hvis I skønner at flasken er vigtig på grund af væskeindtag og det at holde gang i maven, så er det jo en prioritering. Men det er i givet fald vigtigt at I ikke lader ham falde i søvn med sin flaske i munden. Det er meget vigtigt at han lærer at sove uden denne afhængighed af enten flaske eller sut.
Vællingen kan med fordel erstattes med en godnatgrød inden sengentid og en kop lun mælk og han kan derefter puttes i sin seng, hvor I begynder at læse lidt godnathistorie, synge lidt for ham eller lignende. Indføre små beroligende ord, kærtegn, sovebamse osv. som vil kunne hjælpe ham videre i søvnen, når han vågner om natten ...
Det motoriske udvikling spiller som sagt også ind. Han bruger sig selv rigtig meget fysisk lige nu og får sig hurtigt lagt i stillinger som han ikke selv kan komme væk fra osv. Derfor kan han godt i en periode have behov for stillingsskift og hjælp til dette - men det er ikke ensbetydende med at han skal have noget at sutte på, for at falde til ro ... :o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske