Svar: Fedtstof
11. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Det anbefales at man varierer mellem de forskellige typer af fedtstof i barnets mad. Det vil sige veksler mellem forskellige typer af olier, margarine, smør osv. Jo mere variation, jo bedre er det faktisk.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på netop de flerumættede langkædede fedtsyrer, da de har stor betydning for barnets udvikling og undersøgelser viser faktisk, at et vist indtag af fisk og omega-3 fedtsyrer har en positiv indflydelse på barnets nervesystem og hjerne helt op i 2 års alderen.
Det anbefales dog at man lige netop i forhold til tilskud af fiskeolie og de vigtige Omega-3 fedtsyrer, prioriterer at give barnet rigtig fisk fremfor olie. Og det anbefales fordi man via rigtig fisk får en masse vitaminer og mineraler, som man ikke får via fiskeolien.
Hvis barnet spiser fisk og skaldyr, så vil barnet få f.eks. D-vitamin, jod og selen. D-vitamin er vigtigt for barnets knogleopbygning og evne til at optage kalk, Selen fungerer som antioxidant og har stor betydning for barnets immunforsvar og Jod har flere funktioner - det har blandt andet betydning for vores stofskifte, for udviklingen af centralnervesystemet og hjerne og for regulering af vores kropstemperatur.
Hvis man kun giver fiskeolietilskud, så får barnet altså ikke de vigtige vitaminer og mineraler og derfor er det godt at du er opmærksom - men din dreng bør som udgangspunkt få fisk.
Med den alder han har nu, så vil det være rigtig fint, at du bruger forskellige former for fedtstof i havregrøden, grøntsagsmosen osv. og han må naturligvis få mad, som tager udgangspunkt i den mad du laver til dig selv. Han har en alder nu, hvor han som udgangspunkt skal spise som den øvrige familie.
Det anbefales at du giver ham fisk næsten dagligt til frokost netop for at give ham de gode fedstoffer den vej og smørbart fiskepålæg kan være en god idé. Han kan også få fiskefrikadelle og han kan få f.eks. rejer eller muslinger, som også er godt til at øve sit pincetgreb med :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske