Brev:
Den urolige søvn - 9 mdr.
11. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Den urolige søvn - 9 mdr.
Hej Helen,
Jeg har virkelig nydt godt at dine råd omkring søvn og mad, som jeg spurgte om for et par uger siden. Er nu nede på en lille ammetår om dagen, ammer til aften, nat og morgen – dog oftest med endnu en amning midt på natten (denne arbejder vi på at få væk!). Dagsrutinen kører nærmest som du anbefalede – havde aldrig troet var mulig!. Putning foregår nu uden gråd, har valgt en mellemløsning hvor jeg sidder ved siden af ham til han sover – der går blot 10-15 min. – imod de tidligere op mod 30-45 min. etc. etc., Lurene om dagen sidder han op når jeg triller lidt, falder hurtigt til ro og lægges ned for at sove, sover ofte længere end før – altså super gode råd fra dig!
Vi har dog fortsat nogle meget urolige nætter; fra han bliver lagt i seng og til han vågner, ca. 12. timer senere, er han vågen alt mellem 4 og 10 gange. Han græder ikke, men han vågner ligesom langsomt op, bliver ret urolig og roder rundt i en rum tid, hvor han forsøger at komme tilbage i søvnen, men når han så har ligget sådan i 10-15 min. begynder han at græde – nok fordi han ikke formår at komme tilbage i søvnen selv. I løbet af de første par timer efter han er lagt vågner han et par gange, hvor han bare "pling" slår øjnene op - ca. efter de "typiske" 40-45 min.
Jeg forsøger at hjælpe med at lægge ham i anden stilling, lægge dynen på, sutte i hånden, berolige, han ”får lov” at rode i mit hår som han elsker(!) etc. – nogengange lykkedes det at han falder i søvn igen – mange gange lykkedes det ikke. Når det passer med tidspunktet ammer jeg ham, hvorefter han kan lægges og så falder han til ro hurtigt – andre gange, hvor det ikke passer med amning, tager det meget lang tid før han falder til ro igen.
Hvad kan jeg gøre? Hvordan kan jeg hjælpe ham – syns det er så synd for ham – han er ofte træt om dagen, sikkert af alle disse opvågninger.
TAK
Mange hilsner
Lone