Svar: Den urolige søvn - 9 mdr.
11. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Det lyder rigtig fint det du fortæller og I er allerede nået rigtigt langt. Det tager tid at ændre gamle vaner og indføre nye, så tålmodighed er en god ting ... :o)
Det er super fine prioriteringer du har gjort, det er godt givet ud at bruge 10-15 minutter på at sidde og holde ham lidt i hånden og han så falder roligt i søvn, fremfor at bruge ½ til hele timer på gråd og ulykkelighed. Det er godt at han nu sidder og oplever verden, begynder selv at mærke behovet for søvn om dagen og lægger sit til at sove når tid er ... Fint.
Jeres dreng er lige nu godt igang med separationsfasen. Det betyder at han på den ene side øver sig i at separere sig fra jer, og på den anden side netop derfor er utroligt tryghedssøgende og har stort behov for fysisk kontakt.
Han drømmer rigtig meget om natten (mental uro) og sover meget uroligt (fysisk uro) og får sig lagt i stillinger som han ikke selv kan komme væk fra. Han småklynger og græder i søvne og nogle gange irriterer det ham, når du prøver at lulle ham til ro og han skubber dig måske lidt væk, andre gange søger han dig ekstra - det er helt normalt og skyldes hans udvikling og det at du måske bliver en del af hans drøm .. Det hjælper nogle gange at give barnet noget vand at drikke, fordi vand ligesom trækker barnet lidt tilbage til virkeligheden, hvorefter barnet så sover roligt videre. Andre gange er man nødt til at tage barnet op og berolige lidt og putte barnet igen, med de fleste gange er den bedste løsning at putte ham på maven eller siden - i hvert fald hjælpe ham med at skifte stilling, lægge en beroligende hånd på ham og bare sige 'sshh' for at få ham videre i søvnen.
Det hjælper nogle gange, hvis man sover i hvert sit rum, det giver ham mulighed for at tumle mere omkring når han ligger alene og det forstyrre ikke dig, du reagerer ikke helt så hurtigt på hans små klynk og uro, hvis du ligger i et andet værelse. Har han brug for hjælp skal du naturligvis være der. Men I kan godt overveje om det var muligt at I sove hver for sig ....
Andre gange er det bedre at sove i samme rum - men ikke i samme seng. Det hjælper nogle familier at stille tremmesengen (uden tremmer på den ene side) helt op til forældre sengen. Så kan I ligge i hver sin seng, men du har stadig mulighed for at lægge en arm over til ham og berolige lidt og igen bruge dine ord "ssshhh" eller lignende, som du normalt beroliger ham med. Han kan høre dig, at du er der - netop vigtigt i denne separationsalder - men han sover stadig i sin egen seng.
Da jeg ved at du bor sydpå, så handler hans natlige uro måske også om at det er blevet varmere i vejret, måske skal han til at sove med lidt mindre tøj på, en lettere dyne eller ...? Bare en tanke :o)
Jeg håber mine tanker her hjælper lidt videre på vej, rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske