Brev:
Øjenkontakt, ligge på maven, gråd på puslepladsen
11. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Øjenkontakt, ligge på maven, gråd på puslepladsen
Kære Helen,
Hermed endnu et par spørgsmål fra os...
Denne gang vedr. øjenkontakt, at ligge på maven og generel stimuli af baby på 3 uger (født 36+4).
Øjenkontakt:
Hvornår skal vi forvente at han selv begynder at søge øjenkontakt? Og hvor meget (og hvordan) skal vi "kæmpe" for den? Han er jo født knapt 4 uger for tidligt, har det noget at sige? Han har stort set sovet sig igennem de første 14 dage, og først her den sidste uge, er han begyndt at vågne lidt mere op.
Han søger ikke selv øjenkontakt feks. ved amning, men jeg bruger ammepude og jeg synes ikke han ligger optimalt for øjenkontakt, når man ammer sådan. I øvrigt falder han hurtigt "i søvn" eller lukker øjnene og slapper af under amning. I hans vågne perioder (2-3 gange om dagen), hvor han sidder hos os, er han de sidste par dage begyndt at kigge PÅ os istedet for forbi... men jeg syns nu stadig det er svært at være helt sikker på, at han rent faktisk SER os.
Ligge på maven og brækket kraveben:
Pga. faldende hjerterytme til sidst under fødslen fordi navlesnoren var stramt om halsen, fik jeg besked på at presse igennem og navlesnoren blev hurtigt klippet og han blev stimuleret til vejrtrækning. Denne lidt hårde medfart resulterede i et brækket højre kraveben. Det har ikke umiddelbart ført til smerter. Han græder stort set kun ved sult, træthed og på puslepladsen og har som sagt sovet de første 14 dage af sit liv væk. Lægen har sagt det er ligeså normalt at de ikke lader sig mærke med det brækkede kraveben, som hvis han havde været påvirket af smerter... det har jeg lidt svært ved at forstå, men det er jo nok rigtigt, når de siger det...
Men... nu er jeg lidt i tvivl om det med at ligge på maven. Kan det brækkede kraveben holde til det? Han bliver hurtigt ked af at ligge på maven, men vil gerne ligge på mit bryst eller mine ben feks. Det er kun når han lægges på feks puslepladsen med armene inde under kroppen, han bliver hurtigt ked af det. Kan vi gøre noget, for at gøre det mere behageligt for ham?
Gråd på puslepladsen:
Hold fast hvor han er ked af det pusling. Igen har jeg ikke noget at sammenligne med, da storesøster jo skreg sig igennem de første 4 mdr inkl. på puslepladsen. Men han bliver bare så ulykkelig uanst hvor hurtigt jeg klarer det. Enkelte gange er det lykkedes uden gråd, men så har sutten været i spil og desværre før amning (indtil jeg læste dit svar til mig om ikke at give sut før amning... UPS!). Han bliver nærmest rødblå i ansigtet og jo længere det tager, jo mere ulykkelig bliver han... hvis alt tøjet skal af, bliver han meget ked af det.
Hvorfor bliver han så ulykkelig? Vi har varme på i begge badeværelser, men hans blodomløb er iflg. børnelægen lidt præmaturt og hans hud er næsten altid marmoreret. Fryser han bare?
Puslepladsen skulle jo gerne være et andet oplagt sted til god øjenkontakt, men jeg må indrømme at jeg lige nu helst ser pusling overstået hurtigst muligt, så jeg kan komme til at trøste min lille dreng.
Gråd generelt:
Han er meget nem at trøste, og græder stort set aldrig. Kun når han vågner, er sulten, træt og på puslepladsen, men kan som sagt hurtig trøstes. Igen kan jeg ikke lade være med at tænke på, om han græder "for lidt"... søster skreg jo 10 timer i døgnet, så han er jo noget tavs til sammenligning.
Uha, hvorfor smider storken bare babyen af uden manual!!! Tænk at man er så usikker som 2. gangs mor... men det hænger jo nok sammen med vores atypiske forløb første gang.
Tak for nogle altid brugbare og empatiske svar.
KH
Mor til Leander (3 uger)