Svar: Øjenkontakt, ligge på maven, gråd på puslepladsen
11. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Kære mor
Som udgangspunkt vil fortidligt fødte børns udvikling følge deres biologiske alder. For barnets syn gælder at det kan være accelereret. Det vil sigt, at hvis barnet er helt uskadt af graviditet, fødsel og neonatalperiode, så vil det ofte være en lille smule tidligere til at fiksere og følge med øjnene. Grænserne for et normalt udviklingstempo er dog normalt ret vide, der er meget stor forskel børn imellem.
Din dreng lyder i forhold til sin kontakt helt alderssvarende. Han er jo ved at være omkring terminstidspunkt nu, han er ca 3 uger gammel og formår faktisk at fastholde øjenkontakt kortvarigt, når I sidder med ham, kigger jer i øjnene. Han kigger ikke længere forbi og det er helt normalt at man som mor sidder og tænker "hvad sker der dog i dit lille hoved", fordi det føles som om at barnet kigger ind i en .... man bliver i tvivl om hvorvidt barnet rent faktisk SER - præcis som du skriver :o)
At han ikke har overskud til at have øjenkontakt når han ammer er helt normalt. Det kræver rigtig mange ressourcer at spise af brystet, faktisk siger man at det i energiforbrug svarer til at du skulle gå af trapperne op til 10. sal ... så det er hårdt arbejde og derfor naturligt at han lukker øjnene og koncentrerer sig om at spise :o)
Det er godt at I ikke oplever at jeres dreng har ondt på grund af sit kraveben, det gør det jo alt andet lige også lettere at få ham på maven. I begyndelsen vil det være fint at I bærer ham på maven i jeres arme, ligesom han kan ligge på maven hen over dine lår, når du sidder med ham, eller ligge på maven på din brystkasse.
Når du oplever at han virker parat til at være mere på maven, så kan du lægge en lille pude under hans brystkasse, så han på den måde hjælpes lidt op. Det er ikke sjovt at ligge på maven, hvis man hele tiden taber hovedet ned i gulvet ... Du kan med fordel også lægge ham hen over ammepuden, når du sidder med ham, det er også god træning.
Du må forsøge dig lidt frem, hvormeget han kan holde til, hvor meget han synes det er sjovt. Han skal naturligvis ikke ligge på maven eller siden, hvis du oplever at det gør ondt på ham :o)
Med hensyn til pusletiden, som er fyldt med gråd, så er dette også meget almindeligt. Det hjælper ofte, hvis man kan undgå af afklæde barnet helt. Altså lade ham beholde bluse og trøje på, når du skifter hans ble og modsat, lade ham beholde ble og bukser på, når du skifter hans bluse. Skal han i bad, og derfor skal have alt tøjet af, så brug en stofble eller et lille lunet håndklæde og læg det over ham, så han igen delvist er dækket og ikke ligger helt bar.
Det er normalt en god idé at amme ham inden han skal pusles, så han er fyldt godt op med mælk og derfor er mere rolig. Bliver han ked af det og græder, så forbrænder han meget energi og er han fyldt godt op inden, så er der noget at forbrænde af. Efter skiftning kan han så få bryst igen.
Du må også gerne lægge ham til brystet og trøste ham lidt undervejs, giv ham ble på, pak ham ind i et håndklæde og læg ham til og når han er faldet til ro og har fundet ud af at det ikke var så slet, så kan du fortsætte puslingen :o)
Den marmorerede hud skyldes både at han græder, at han er lidt præmatur og at han fryser - bruger energi. Det er helt okay, lægen har jo set det og sagt ok for det. Måske er I også lidt lyse i huden, det ses ofte hos lysere babyer end hos mørke ...
Det kommer stille og roligt det med at nyde skiftning, han er stadig bare et lille myr, som lige skal have tid til at vende sig til den store nye verden. Så ro på, ingen panik :o)
Det er normalt at børn græder ca 1 time dagligt, alt i alt. Det er ikke normalen at græde 10 timer i døgnet ... Igen, I har her fået et helt andet barn, han er bare ikke som sin søster, men lyder ud fra det du fortæller til at trives og have det godt ... :o)
Ja, det er noget være noget med den stork, hvordan mon man får ændret på det ... Rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske