Svar: Hun græder og pylrer hele dagen
11. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Jannie
Din datter er i separationsfasen og selvom hun har kravlet længe nu, så øver hun sig i at adskille sig fra dig. Det gør hun netop ved at klynge sig til dig og virke mere morsyg. Jeg plejer at sige, at man skal prøve at se det som at barnet skal have sit 'mor-depot' fyldt op, når barnet er fyldt godt op med mor, så har det lidt at tære af og kan bevæge sig lidt ud mod verden og når depotet så er ved at være tømt, så skal barnet atter tilbage og tankes lidt op ...
Det du fortæller er altså helt normalt for din datters udvikling og det handler på ingen måde om at du forkæler hende eller servicerer hende for meget ... Det er vigtigt at du netop tager dig af hende, sidder med hende, giver hende ekstra kys, knus og kram. Hvis du gør det modsatte, skubber hende fra dig, "nu må du altså lige selv.." osv. så vil hun blive endnu mere klyngende.
Det betyder naturligvis ikke at du skal sidde hos hende eller med hende hele dagen, men du må gerne være i nærheden, så hun kan se dig. Når du går så tal med hende, så hun kan høre at du er der. Børn i hendes alder forstår simpelthen ikke hvor vi forsvinder hen, når vi går. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til at du er lige inde på den anden side af væggen, hun forstår ikke at du er i soveværelset og hun er i stuen - når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt, så er du pludselig forsvundet og fordi hun er igang med at separere sig lidt fra dig og øve sin selvstændighed, så har hun lige nu ekstra meget behov for at vide at du er der.
Det er altså præcist som du skriver "hun har behov for lige at tjekke, at du stadig er der ..." :o)
Det kan hjælpe hende at lege borte-tit eller hvis I alle kunne lege gemmeleg. Det at skulle finde hinanden kan hjælpe hende til stille og roligt at forstå, at man stadig kan være der, selvom man ikke kan se hinanden. Så måske skulle I prøve at lege lidt gemmeleg i weekenden alle fire :o)
Har du brug for tid alene med din dreng, så tag på tur sammen med ham og lad far og lillepigen være alene. Eller send far og datter ud på en tur, så storebror og mor kan være alene sammen. Det vil være fint at I en gang imellem skiller jer ad og gør ting adskilt, netop for at styrke forholdet far/datter, mor/søn. Og når man er væk hjemmefra og den anden forældre ikke er tilstede, ja så hjælper det ofte på humøret og jeres datter vil lettere acceptere sin far :o)
Rigtig god weekend og fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske