Svar: MME - sutteflaske
11. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det vil normalt være passende at fjerne flaskerne omkring 1 års alderen, men nogle børn skal have lidt mere tid til det, og det lyder til at være tilfældet hos jer - som udgangspunkt vil jeg sige, at børnene ikke bør få flakse, når de er fyldt 1½ år - men så er der også lidt tid at løbe på endnu ...
Man fjerner normalt flasken omkring midnat først og ofte vil det være en god idé at skære mængden lidt ned, så barnet stille og roligt får mindre og mindre for tilsidst helt at kunne undvære.
Det samme kan man så gøre med flasken inden sengetid, den erstattes dog ofte at mælk af en kop og så en godnathistorie, det er her altså vigtigt at prioritere at barnet stadig får tryghed, nærhed osv. at man er der, bruger tid på putning, men at mælken kommer af kop og nærheden og hyggen skabes så af et andet ritual som nu hedder godnathistorie.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, men da børnene lyder til generelt - især Nikolai - at være meget sultne og afhængige af deres mælk om aftenen/natten, så vil jeg anbefale dig at introducere en godnatgrød. Det kan være f.eks. en portion havregrød med mælk som du giver dem som en del af putteritualet inden sengetid. Grøden fylder dem godt op og skemad glider ofte let ned på dette tidspunkt, herefter kan de så få lidt flaske og blive puttet til natten.
I takt med at de bliver ældre og mere bevidste, så vil det være fint at tage dem med i processen med at komme væk fra flasken. De lærer stille og roligt hvad det vil sige at noget slutter. Når historien er slut, så klappes bogen i, når mælkekartonen er tom, så skal den smides i skraldespanden osv. Du skal lære dine børn dette og tage dem med i dette.
Når I på et tidspunkt skal købe nye flaskesutter, når de gamle er blevet mørnede og ikke dur mere og skal smides ud, så tag børnene med i dette. Vis dem at sutterne ikke dur, få dem til at smide dem i skraldespanden.
Når de så efterfølgende spørger til flasken om aftenen, så husk dem på at det er slut. Kigger de i skraldespanden, så sørg for at den er tømt, vis dem flasken - den dur ikke uden sut, den er i stykker, det er slut og tilbyd så alternativet - kop med mælk og en godnathistorie.
Med hensyn til en lur dagligt, så vil de fleste børn mellem 12-18 måneder begynde kun at sove en lur dagligt. Ofte mærker man behovet når barnet begynder at vægre sig mod at sove formiddagslur, når barnet bliver sværere og sværere at putte til formiddagslur, så er det ofte tegn på at luren kan springes over og at barnet kan puttes til en længere middagslur. Ofte sover barnet så fra f.eks. 12-14.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske