Svar: Fantasi familie
7. maj 2004
Alder:
4 år
Mange børn, især i børnehavealderen, har fantasi venner. Jeg tror de fleste forædre kender til at man ved afentbordet skal dække op til den 'usynlige ven', som er en del af barnets verden.
Især industrien eller filmens verden har indflydelse på børn fantasi. Ser du f.eks. på Disney-produktioner, så er flere at figurerne gjort levende og det er uanset om det er tekander eller træer. Legetøj kan man også købe forskellige 'robotdyr' eller taktorer eller andre maskiner som kan tale. Man taler om berebet animisme, hvor ting gøres virkelige. Det er f.eks. synd for gaflen hvis den ligger alene på bordet, det er synd for karius og baktus at man børster tænder, så det kan man ikke osv.
Et eller andet sted, så tror jeg at børns fantasi er vigtig. For barnet selv er det en tryghed eller måske en måde at skabe orden på. Børn i 3-6 års alderen oplever så meget og fantasien kan hjælpe barnet til at bearbejde og sortere de forskellige indtryk.
Som voksne har vi nok ofte en tendens til at neglicere barent og stoppe barnet i sin fantasi: 'sikke noget pjat, vi skal da ikke dække op til en mere, der er jo ikke nogen'. Vi kan ikke sætte os ind i deres forestillinger og når det falder os svært, så affærdiger vi barnet. Men egentlig er det vel godt at have et barn som kan tænke kreativt. At kunne få nye idéer og finde nye måder at handle på er jo en god evne at have, når man bliver voksen.
Man kan diskutere meget, hvor meget fantasi barnet skal have lov at have, altså hvor meget man skal lege med. Men det er mit indtryk at hvis man konfronterer barnet med at det er fantasi, så svarer barnet 'det ved jeg da godt, det er jo bare noget jeg leger' og det er vel i orden?
Derimod så er fantasien et problem, hvis den gør barnet bange. Børn i 3-6 års alderen kan godt fantaser om uhyggelige ting, eller blive påvirket af noget uhyggeligt i fjernsynet, men de er endnu ikke i stand til at skelne imellem fantasi og virkelighed. Børn i denne alder vil ofte være bange for mørke eller forskellige fantasivæsener. Det kan være den uhyggelige trold som bor under sengen eller andet.
Som du beskriver din dreng, så har han en sund fantasi. Det er glade ting, som han fantaserer om, at få en baby, at have en storesøster og nu en fantasihund. Om han kun leger eller reelt har et ønske om ikke at være alene, ved jeg ikke. Umiddelbart lyder det også som om at han er en meget omsorgsfuld dreng. At han har lyst til at passe en baby eller en hund. At give ham et kæledyr kunne måske godt være en mulighed, men det må I vurdere.
Det er et meget svært spørgsmål du stiller og jeg ville egentlig ønske jeg var børnespykolog, for de må da vide mere om dette:o) Men nu har du fået lidt af mine tanker. Håber det kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske