Svar: Ændret adfærd, dreng på 10 mdr
7. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Magnus´ Mor
Jeg tror der er flere ting som spiller ind,- sygdom, alder og dagplejestart.
Det at børn bliver syge er ofte med til at ændre en eller god rytme. Han har måske oplevet at have ondt, ikke kunne få fejret godt nok eller i det hele taget have det dårligt uden at kunne forstå det og du har været der for ham. Det tager dog lidt tid at få trygheden igen og vide at du stadig er der for ham, selv om han skal lægge sig til at sove.
Samtidig så vil børn i 9-12 mdr´s alderen ofte vise mere af deres temperament og deres selvstændighed. Det gør de blandt andet i spisesituationer, hvor de konsekvent lukker munden for skeen der kommer. At lukke munden er et tegn til at barnet ønsker at medvirke selv, så godt det nu motorisk er i stand til det og samtidig så ved barnet jo også at det at lukke munden automatisk medfører en reaktion fra forældrene. Det er en måde at få opmærksomhed på. Det bedste du kan gøre at at stille en tallerken foran din søn, der skal være forskellige valgmuligheder på tallerkenen og det skal appelere både i farver og til hans motoriske færdigheder, og lad ham spise selv. Smider han maden på gulvet, så fortæl ham at det vil du ikke have, stil tallerkenen foran ham igen og gør han det igen, så fjerner du tallerkenen og han er færdig med at spise. Når han spiser så lad være med at interessere jer unødig for ham. Giv ham roen til at gå igang.
Med hensyn til at være startet i dagpleje, så reagerer han også selv om dagplejemoderen oplyser at det går godt og han virker glad for at være der. Det er en stor omvæltning, han ved i princippet ikke at du kommer efter ham igen eller hvornår (han kan ikke klokken) og det er utrygt for ham. Sådan er det jo nødt til at være og du kan ikke ændre det, men du skal bare være bevidst om at han reagerer når han kommer hjem og det er jo kun godt. Netop det at han reagerer hjemme, hvor han føler sig mest tryg er jo et sundhedstegn.
At starte i dagpleje giver ham mange nye oplevelser, som han skal bearbejde. Det giver naturligt en uroligere søvn. Men det ændrer sig med tiden.
Prøv at lytte til, hvad det er han prøver at fortælle dig. Han kan fortælle meget med sine fakter og mimik. Han forstår meget af det du siger, så prøv at møde ham ved at gentage det du ser. 'Bliver du bare så ked af det lige nu' eller 'Du bliver så vred, når du ikke får en is, men du kan få et æble i stedet for', hvad det nu kan være du fornemmer er galt.
Hvis du skælder ud så 'puster du til ilden', men viser du at du forstår hans vrede, gråd, frustration og kan rumme det og være rolig, så falder han også hurtigere til ro.
Det betyder ikke at du ikke må sige 'nej' for naturligvis må du det. Men i øjeblikket har han også behov for 'ja' ind imellem og føler han at du møder ham og forstår ham, så vil han også lettere kunne acceptere et nej.
Tiden frem mod tre års alderen, det man kalder selvstændighedsfasen er en svær tid for både forældre og børn. Det kræver stor tålmodighed og omsorg at have børn i denne alder.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske