Svar: Skemad og flaske?
7. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Et grød måltid varierer meget i størrelse. Nogle børn spiser store portioner og andre børn små portioner. I princippet er det vigtigt at tilbyde barnet lidt mindre men hyppige portioner end få og store portioner.
Et almindeligt grødmåltid, altså en portion, svarer til ca 1 dl gryn (f.eks. havregryn) og 2 dl vand, samt ½ dl mælk. Nogle børn spiser mindre end dette og andre kan spise lidt mere, men det er en rettesnor for en portionsstørrelse.
Giver man flere skemåltider om dagen, så bør grødmåltider udgøre to af måltiderne og kartoffel-/grøntsagsmos resten af måltiderne.
Spiser barnet en fuld portion grød/mos, så kan man tilbyde mælk eller vand af kop og måltidet kan derfor godt udgøre et flaske måltid. I begyndelsen hvor barnet ikke spiser så meget skemad, vil flasken dog stadig indgå som en naturlig del af måltiderne i løbet af dagen. Børn under 9 mdr har fortsat behov for en stor mængde mælk og må godt få op til 3/4 liter mælk dagligt ved siden af grød og mos.
En plan for dagen med tre måltider kan se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: grød og evt. flaske
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, frugtmos til dessert og evt. flaske
Eftermiddag: flaske
Aften: grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert, evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske.
Når jeg skriver evt. flaske, så må du vurdere ud fra hvor meget grød/mos dine børn har spist og om de har behov for en flaske eller i stedet kan få mælk eller vand af kop.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske