Svar: Skippe morgenluren
7. maj 2004
Alder:
16 mdr.
Kære Mette
For det første synes jeg ike at der er noget unormalt i at din datter i øjeblikket har behov for at sove lidt mere. Hun har oplevet skfit med både at være i dagpleje og nu i vuggestue og der sker utroligt mange ting, som gør hende træt.
De fleste børn over 1 år, har fortsat behov for at sove 2 x dgl og kan ikke nøjes med en midagslur. Nogle børn springer middagsluren over før de er to år og andre har behov for middaglur også op i 4 års alderen, så der er altså store forskelle. Det vigtigste er at barnet får lov at sove, når det har behov for det. Børn der ikke får deres søvn bliver kede af det og urolige og det er ikke til glæde for hverken voksne eller børn.
Når din datter bliver vækket kl. 5.45. så kan jeg godt forstå at hun er træt, når klokken er mellem 8-9 og jeg synes derfor hun fortsat skal have lov til at få en formiddagslur.
Jeg er lidt i tvivl om, hvornår de andre børn sover i vuggestuen? Flere af børnene får vel også to lure? Der er naturligvis noget praktisk i at børnene sover samtidig. Men en almindelig rytme i de instituioner jeg kender, der sover børnene måske mellem kl 9-10 og igen mellem 12 og 1-2 stykker. Mellem 11 og 12 plejer de så at få frokost og ved 2-tiden eftermiddagsmad/frugt.
Mon ikke det kan lade sig gøre at komme ind i en soverytme, hvor der er plads til både formiddags og eftermiddagslur? Måske kan I prøve at følge de samme tidspunkter derhjemme, så hendes 'biologiske ur' indstiller sig.
Efterhånden som hun bliver ældre vil hende søvn behov også ændre sig, men en middagslur vil hun nok have behov for længe og det er der ikke noget forkert i. På samme måde er der intet forkert i at hun har behov for to lure nu, med den alder hun har.
Håber I finder ud af noget. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske