Svar: 17 mdr pige slår
7. maj 2004
Alder:
17 mdr.
Kære Jesper
Børn som endnu ikke har meget sprog, skal jo naturligvis kommunikere på anden måde og det kan være at slå eller for den sags skyld at bide.
Der kan være flere grunde til at jeres datter slår. Det kan være fordi hun er vred og får vreden ud på den måde (en form for frustration), det kan også være i forsvar fordi hun af en eller anden grund bliver bange, det kan være rent impulsivt, det kan være en reaktion på ikke at blive lyttet til (altså en måde at fange opmærksomheden), det kan også være fordi hun lærer af de 'store' og gør som de.
Børn i 1-3 års alderen rummer alle følelser og der er ikke langt imellem gråd, glæde og vrede. Det er naturligvis vigtigt at I fortæller hende at hun ikke må slå og så i stedet viser hende at hun skal 'aae' i stedet. Men samtidg er det også vigtigt at I er der for hende, når hun mister kontrollen over sig selv.
Hvis hun får for mange skæld ud over at slå, så kan det forstærke handlingen og gøre problemet værre. Prøv i stedet at hjælpe hende med at sætte ord på,- de ord hun selv mangler. F.eks. 'Du bliver bare så vred, når...' eller 'blev du så bange da hun gik forbi, at du kom til at slå....Ikke slå men aae i stedet aae aae', sådan noget i den stil.
Med hensyn til hendes sprog, så er det rigtigt at det kan være lidt forsinket, når hun har problemer med ørerne. Gør det til en vane at tale til hende, når I sidder med hende på skødet og kan have jeres mund 10-15 cm bag hendes øre, så hører hun bedst.
Vær opmærksom på at hvis hun føler sig misforstået, så kan det medføre vredesudbrud og vær derfor opmærksom, når hun siger noget og gentag det du tror hun mener. Ved at sige tingene højt giver du hende mulighed for at rette dig, hvis du har misforstået og samtidig viser du hende at du lytter til hende.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske