Svar: Næsten 8 mdr og 100% amning
8. maj 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Saso og Sara
Jeg er helt enig med jer i at jeres søn i en alder af 8 mdr. skal have noget andet end brystmælk. Og det kan godt være at den bedste løsning er at stoppe med amningen helt, det kan I ligesom bedst selv vurdere, ud fra hvordan situationen hos jer i øvrigt er.
I skriver at planen er at overgå fra 100 pct amning til 100 pct flaske. Her er jeg ikke enig med jer. Da jeres søn er så gammel som han er, så skal I ikke begynde med grød og mos og flaske, som hvis han var fire måneder. Al den introduktion er forpasset. I skal derfor give ham mad som svarer til hans alder. Det vil sige grovere grød, rugbrødshapser, pastaskruer, grøntsagsstykker osv, samt mælk og vand af kop.
Da jeres søn ikke før har taget flaske er det nok tvivlsom om I får ham til det nu. Samtidig kan man også sige, at hvis han har ammet hver 2 time døgnet rundt, så er hans mælkebehov nok også så stort at det tager pladsen op for anden mad. I skal derfor sørge for at der bliver byttet rundt på det,- altså at han får fast føde og så mindre mælk.
Mælken kan han få i en kop, eller du kan gå over til kun at amme ham morgen og aften. Nogle børn kan godt finde ud af dette, hvor andre bliver frustreret over at de ikke kan blive lagt til når som helst og her kan det så være en god idé at tage 'en kold tyrker'. Der er dog det at sige til det, at det at blive ammet er jo for ham det tryggeste i verden, så han vil givet blive fuldstændig ulykkelig hvis I forbyder ham brystet fra den ene dag til den anden, men som I skriver, så kan det være nødvendigt.
Hvis du har ammet hver 2 time døgnet rundt, så er din mælkemængde sandsynligivs også forholdsvis stor. Vær derfor opmærksom på at du ikke får en brystbetændelse, hvis du stopper fra den ene dag til den anden.
Med hensyn til flaske, så kan I godt give ham dette f.eks. morgen og aften, men flasken skal han jo i givet fald så også vænnes fra på et tidspunkt. Det er vigtigt, at I ikke fokuserer på flaske i stedet for bryst, men fokuserer på fast føde i stedet for bryst. I skal således ikke overgå til modermælkserstatning, supleret med mad, men omvendt,- overgå til almindelig mad og suplere med mælk (amning, kop eller flaske).
Så det er bare om at komme igang. En madplan for et barn på 8-9 mdr. kan se således ud:
Morgen: Grød, bryst eller flaske
Formiddag: Grød med frugt
Frokost: Rugbrødshapser med diverse pålæg
Eftermiddag: ½ bolle med ost og smør og frugt i hapser
Aften: Stykker af grøntsager, kød og fisk, evt. lidt sovs, pastaskruer og lign (hvad I spiser)
Dessert, frugtgrød med mælk eler stykker af frugt
Sen aften: Bryst eller flaske
Om natten gives kun vand af kop, hvis han er tørstig. Ernæringsmæssigt har han ikke behov for amning om natten.
Lad jeres søn deltage så meget som muligt i maden selv, lad ham spise det han kan med fingrene. Hvis I hjælper ham med en gaffel kan han måske selv føre den til munden og elers skal han have lov til at bruge sit pincetgreb.
God fornøjelse og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske